Wie is aansprakelijk bij een ongeval in de salon?

Ondernemerstips | 1445 keer bekeken
Wie is aansprakelijk bij een ongeval in de salon?

Als saloneigenaar kun je voor de behandelingen in je salon of eventuele ongelukjes aansprakelijk worden gehouden. Stel: je krijgt een zwaarlijvige klant in je salon die graag een behandeling wil. Maar je bent bang dat je stoel het niet houdt. En stel dat het mis gaat, wie is dan aansprakelijk voor de schade die als gevolg van dit ongeval wordt aangericht? De klant of de saloneigenaar? 

De eerste vraag die je in dit specifieke geval voor jezelf moet kunnen beantwoorden is of je weet wat de maximale draagkracht is van je behandelstoel. Hier zal jouw leverancier je in ieder geval antwoord op moeten en kunnen geven. Want als het gewicht van je klant hoger is dan de draagkracht van de stoel dan kun je de leverancier natuurlijk niet aansprakelijk stellen voor de schade als de stoel door een onjuist gebruik bezwijkt. 

Wie is er dan aansprakelijk voor de schade die er geleden wordt als een klant toch behandeld wil worden terwijl jouw inschatting is dat de stoel dat niet gaat houden. We vroegen het aan Mr. Ing. Waldemar van Slagmaat, advocaat bij SBM Advocaten in Houten.

"Op grond van de waarschuwingsplicht en het voorkomen van ongevallen mag je als saloneigenaar de klant er best op wijzen dat het, gelet op de draagkracht van de stoel, niet zo verstandig is om de stoel extra te belasten. Je kunt bijvoorbeeld zeggen dat stoel geschikt is voor personen van maximaal 100 kilo en dat bij een hoger gewicht de betreding van de stoel voor eigen risico is. Bordjes als 'de directie stelt zich niet aansprakelijk voor schade als gevolg van onoordeelkundig gebruik' of 'betreden verboden bij >100 kg´ zijn juridisch prachtig, maar je houdt er geen (dikke) klant aan over. In de algemene voorwaarden kunnen dit soort lastige onderwerpen uiteraard worden meegenomen, maar dan moet er door middel van een bordje in je salon wel verwezen worden naar de Algemene Voorwaarden".

Maar ja, hoe breng je een dergelijke boodschap over aan je klant? Iemand tips?

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren