Volg ons op

Search
Generic filters
Exact matches only

In de salon krijgen we te
maken met verschillende typen mensen. Je kent ze wel. De lieve klant, de
aandacht vragers, de twijfelaars, de schreeuwlelijkerds, de stille types, de
zweverige types, de altijd-te-laat types, de ervaringsdeskundigen, de
hypochonders en ga zo maar door. Om al deze types en hun energieën aan het
einde van de dag zelf niet mee naar huis te nemen, is het belangrijk je werkdag
goed af te sluiten. Door ervaringen van de dag op de plek te laten waar ze
horen, brengt het je de rust en de ruimte voor andere belangrijke zaken buiten
je werk. Zoals je gezin, je hobby, je opleiding, je huisdier, je vrienden, je
sport, je geloof en je persoonlijke ontwikkeling.

In balans blijven

Het is voor ieder mens
belangrijk om goed in balans te zijn en blijven. Mensen werkzaam in de schoonheidsbranche
staan erom bekend zorgzame personen te zijn. We zetten onszelf op de laatste
plaats, offeren onszelf op voor anderen en willen het iedereen naar de zin
maken. Dit lukt vaak niet. En dat leidt dikwijls tot ernstige teleurstelling.
Mensen zijn door de maatschappij geprogrammeerd om teleurstelling op zichzelf
te reflecteren, vaak geheel onterecht en absoluut zinloos. Je mag jezelf op dat
vlak best wat serieuzer nemen en beter in balans houden. Als ondernemer ben je
ook nog eens dag en nacht in de weer met je eigen bedrijf. Dat is een grote
verantwoordelijkheid en helpt niet mee aan een goede balans. Het gaat er om hóe
je met al die verantwoordelijkheid omgaat. Want als je dit zelf niet goed doet,
wie doet het dan voor jou? Begin er dus vandaag nog mee.

Afsluiten

Tijdens elke training,
cursus, nascholing of workshop komt dit onderwerp aan bod. Hoe houden we
onszelf nou dan in balans? Volstaat het om je dag ’s avonds te bespreken met je
partner? Is een lange, warme douche voor jou het beste medicijn? Luister je
graag muziek, ga je naar de sportschool of teken je het van je af? Iedereen
heeft zo zijn of haar eigen methode van afsluiten. Wat is die van jou? Sta er
wat vaker bij stil in hoeverre jouw klanten je gedachten beheersen en hoe je
hiermee omgaat om het niet te persoonlijk te laten worden.

Geniet van je werk

Zelf neem ik elke dag mijn
werk, mijn klanten, mijn medewerkers en andere vraagstukken mee naar huis.
Slechts tot aan de voordeur, daarna blijven ze allemaal buiten op de stoep
staan, in de auto zitten of in de behandelstoel liggen, wachtend tot ik ze weer
toelaat. Dat vinden ze prima, ik heb er namelijk nog nooit klachten over gehad.
Het heeft mij geholpen door dit hardop uit te spreken. Zoiets als: “Bedankt
voor deze dag, ik laat mijn gedachten nu hier, ik neem het niet mee naar huis.
Wanneer nodig, pak ik het weer op.” Het lijkt een soort mantra, een gebed, een
dwangmatige zin. Hoe dan ook, op deze manier kan ik optimaal genieten van mijn
werk. En nog belangrijker, zo houd ik mijn werk-privé verhouding in balans en
ben ik zowel thuis als op de zaak de beste versie van mezelf. Probeer het eens,
het helpt echt!

Comments


Gerelateerde artikelen