Wellness reis voor de klant in jouw salon

Ondernemerstips | 470 keer bekeken
Wellness reis voor de klant in jouw salon

We zien het geregeld in tijdschriften, kranten en op internet en we willen het allemaal wel; een wellness reis. Wie wil er nou niet gepamperd worden met aandacht, rust, modderbaden, massages, gezonde voeding en schoonheidsbehandelingen…

Helaas is het niet voor iedereen mogelijk om een wellness reis te maken, maar als schoonheidsprofessional kun je zelf veel doen om voor je klant een heuse wellness beleving te creëren.

Als geheugensteuntje voor die beleving kun je MAMS onthouden; Meedenken, Aandacht, Meditatie/Massage en Schoonheid.

Meedenken

Wat zou je klant in de salon willen zien, horen en voelen om dat instant wellness gevoel te krijgen? Een fijne, warme en rustige inrichting is natuurlijk van belang. Maar je kunt ook denken aan planten, een Spathiphyllum bijvoorbeeld is makkelijk in onderhoud net als de Aloë Vera en Sansevieria, en ze hebben een luchtzuiverende en verfrissende werking. Ook aromatherapie en rustgevende muziek maken deel uit van de beleving. Geef je klant er een heerlijke gezonde smoothie bij en je voldoet aan de wellness behoefte van alle zintuigen.

Aandacht

Niets is zo fijn als behandeld worden door een specialist die weet wie jij bent. Het is niet mogelijk om alles te onthouden van al je klanten maar het is wel belangrijk om te laten zien dat je serieus geïnteresseerd bent en verder gaat dan slechts het standaard ‘wat een weertje weer’ en  ‘ga je nog op vakantie’. Het is beter om te zeggen ‘goh de vakantietijd komt er weer aan, ga je weer naar Texel? Het is te hopen dat je het dit jaar net zo treft met het weer als vorig jaar.’ Het is wellicht voor de hand liggend, maar toch heel belangrijk om je te beseffen dat de klant zich voor zijn gevoel blootgeeft aan jou, immers je raakt hem/haar aan, en zich overgeeft aan jouw deskundigheid. Dan is gerichte aandacht echt van belang. Tip: zet in het klantendossier steekwoorden, zodat je makkelijker kunt onthouden wat er leeft bij je klant. Bijna met pensioen, Texel, netjes gekleed.. 

Meditatie/Massage

Een klant komt voor een behandeling, maar ook voor een ‘moment-voor-zichzelf’. Maak dit moment nog vollediger door een korte meditatie/ontspanning vooraf te doen, gecombineerd met een massage. Vraag de klant om 3 keer diep in en uit te ademen. Met een ontspannend muziekje op de achtergrond en een rustgevende geur, kan dat al voldoende zijn om een klant te laten ontspannen. Vervolgens vraag je of hij of zij de ogen dicht doet en het hoofd ontspant. En vanuit het hoofd vraag je hem of haar deze ontspanning door het hele lijf te laten gaan, terwijl je ondertussen een lichte hoofd-, rug-, hand- of voetmassage geeft. Ultieme ontspanning gegarandeerd!

Schoonheid

Als je naar een schoonheidsspecialist, nagelstylist of pedicure gaat wil je graag weer ‘mooi’ naar huis. Schoonheid zit zoals we allemaal weten niet alleen aan de buitenkant maar het is wel wat je als eerste ziet. Hou er rekening mee dat een klant die ontspannen is, die zich gehoord voelt, die zowel geestelijk als lichamelijk gepamperd is én een professionele schoonheids-, nagel of pedicurebehandeling heeft gehad, zich optimaal mooi voelt en dat uitstraalt. En dat is het beste visitekaartje voor je praktijk.

Tip: je kunt de ervaring nog completer maken door samenwerking te zoeken met een sauna, bioscoop, groentewinkel, drogist, lunchroom. Kortingsbonnen of combinatiemogelijkheden worden altijd gewaardeerd!

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren