Volg ons op

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

Ik vind het heel jammer dat ik geen ANBOS-lid meer ben maar heb het gevoel dat er na mijn opzegging niets veranderd is…  Sinds een tijdje geef ik coaching trainingen aan schoonheidssalons en zit nu regelmatig letterlijk op de stoel van een collega. En ook al blinkt het mooie gepoetste ANBOS-bordje aan de deur…. achter de behandelstoel ziet het er vaak anders uit… 

Voor het schrijven van deze tekst vond ik dat ik niet anders kon dan even de ANBOS-site te raadplegen om mijn uitlatingen niet alleen op deze,  en mijn ervaringen van 20 jaar geleden te laten berusten. Nog steeds en natuurlijk geeft ANBOS aan dat zij veel voordelen biedt voor de schoonheidssalon, dat zie ik ook. Maar hét voordeel dat ik de meesten van mijn collega’s hoor zeggen is dat de consument denkt dat ze met een betere salon te maken heeft.  ANBOS zegt ook op hun site: ‘ Hiermee onderscheiden ze zichzelf als schoonheidssalon’. 

Echter, beste ANBOS, verschil ik hierover  van mening, en zou hier best weleens met u over willen praten.  Buiten het feit dat u ongetwijfeld goed de belangen van uw leden behartigt, en bij het opstarten en begeleiden van een eigen zaak uw helpende (telefonische en typende) hand zult bieden, vind ik het jammer dat u bovenstaande uitspraken doet maar dat er geen daadwerkelijk toezicht is op naleving van deze onderscheidende eisen  bij nieuwe en bestaande leden in uw bestand. 

Iedereen met het diploma schoonheidsverzorging op zak mag ANBOS-lid worden. Al slaapt de huiskat op de behandelkamer of heeft men niet eens middelen in huis om te desinfecteren. Ondanks dat ik ieder zijn broodwinning gun, heb ik toch veel moeite met de interpretatie van de filmpjes achter de link Anbos in beeld en vind het misleidend en teleurstellend ten opzichte van de goed opgeleide, gemotiveerde en gediplomeerde schoonheidsspecialist die, om wat voor reden dan ook, geen lid is van ANBOS. Natuurlijk is het goed als er een branche-organisatie is die coacht, stimuleert en richtlijnen geeft, maar wat de consument niet weet is dat er helemaal geen controle is op de, voor mij, belangrijkste eisen;  veiligheid, vakkundigheid en hygiëne.

Mijn vragen aan Anbos en collegae: kunt u zich voorstellen dat dit voor mij een hekel  punt is? En zijn er oplossingen om dit te verbeteren? Of ben ik de enige schoonheidsspecialiste die er zo over denkt? 

 

Dit artikel is geschreven door Ilze van Opstal


Gerelateerde artikelen