Volg ons op

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

Het begrip ‘schoonheid’ laat zich het beste omschrijven als “het in harmonie zijn met de omgeving”. Neem bijvoorbeeld een schilderij dat op een rommelige zolder helemaal niet opvalt en het opeens een Rembrandt blijkt te zijn in een omgeving die het schilderij tot zijn recht laat komen. Dan heeft het ineens ‘schoonheid’.

Dit geldt ook voor de mens. Het persoonlijke welbevinden, een gezonde en gave huid, mooie harmonieuze kleding, een verantwoord kapsel, de juiste houding, enz. zijn allemaal elementen die bijdragen tot de “schoonheid van de mens”. Of dit nu een man is of een vrouw. De benadering van deze elementen verschilt per geslacht en van persoon tot persoon. Dat de man anders tegemoet getreden moet worden dan de vrouw, wanneer het om huidverzorging gaat, staat wat mij betreft vast.

Hoe moeten we mannelijke klanten in onze salons benaderen en waarom?

Een man vindt het over het algemeen niet prettig om zich over te geven in een puur ‘vrouwelijke’ omgeving, met veel make-updisplays en allerlei damesachtige prullaria. Het is nog maar kort geleden dat een man, die iets aan zichzelf wilde (laten) doen, het etiket van ‘verwijfd’ en ‘mietje’ kreeg opgeplakt. Voor 1950 was het nog ondenkbaar dat een man in een schoonheidssalon terecht kon. Gelukkig is dat na de jaren ’50 echt wel veranderd. Maar in sommige kringen is de gang van een man naar een huidverzorgingsinstituut nog steeds not done.

Als je je afvraagt waarom er deze weerstanden zijn; ze zijn van louter emotionele aard. Als je er vanuit gaat dat een mens een lichaam heeft, dat verzorging nodig heeft, is er geen enkele reden te bedenken waarom een vrouw wel en een man niet in deze behoefte mag voorzien. Omdat de moderne huidverzorgingssalons zich steeds meer richten op de specifieke verzorging van de huid, is de salon per definitie een plaats waar de man naartoe hoort te kunnen gaan. Dat neemt niet weg dat je bij een vrouw meer tijd kan besteden aan make-up en kleding- en kleuradviezen, maar deze tijd kun je bij een mannelijke klant weer nuttig besteden voor uitleg en gebruik van thuisproducten en de verkoop van de diverse producten.

Omdat niet alleen de behandelingen van de man verschillen met die van de vrouw, maar ook de hele benadering, is het raadzaam – indien mogelijk – voor mannen een aparte behandelruimte in te richten en die een typisch mannelijk karakter te geven. Bijvoorbeeld weinig/geen posters met make-up, meer gebruik van houtmaterialen en wat minder popperige stoffering raad ik dan aan.

En wat doe jij? Heb jij een speciale aanpak voor je mannelijke klanten? Laat het mij weten via onderstaand reactieformulier.

Dit artikel is geschreven door Eric van Hulten, eigenaar schoonheidssalon voor mannen waar vrouwen ook welkom zijn.

Comments


Gerelateerde artikelen