Volg ons op

Search
Generic filters
Exact matches only

De eerste dermatologen maakten 70 jaar geleden de link tussen wat er in de darmen gebeurt, depressie en acne. Tegenwoordig praten we over de Gut-Brain-Skin Axis – de link tussen darmen en hersenen – en is het idee meer geaccepteerd dat de losse organen met elkaar communiceren. Zo heeft stress een bewezen negatief effect op de samenstelling van de bacteriën in onze darmen. En er is een directe link gevonden tussen inflammatie in de darmen en inflammatie in de huid.

De relatie tussen psychologische problemen en de darmen wordt steeds vaker herkend. Maar er is ook een sterke relatie gevonden tussen depressie, angst en acne. Meer en meer gaan we van het denken in losse organen naar een meer holistisch beeld, waarin verschillende problemen en organen met elkaar in verband worden gebracht. En waarbij de oplossing – zoals een lifestyle aanpassing – dan ook een positief effect heeft op het geheel.

Inflammatie in de darmen

Chronische inflammatie en inflammatie in de darmen zijn direct gelinkt aan huidproblemen. Welk huid probleem precies manifesteert, heeft meer met de genen te maken. De ene persoon krijgt misschien acne, de ander misschien eczeem. Wat wel duidelijk is, is dat mensen met een huidprobleem lipopolysachariden (LPS) in het bloed hebben. Een stof die deel uitmaakt van de celwand van sommige bacteriën. Deze hoort normaal in de darmen te blijven en niet in het bloed voor te komen. Dit duidt er waarschijnlijk op dat mensen met een huidprobleem een beschadigde darm hebben, waardoor stoffen die in de darmen thuis horen, in het bloed kunnen lekken.

Stress en het microbioom

Zoals de darmen de huid beïnvloeden, heeft de emotionele en mentale staat van de huid invloed op de darmen. Dus in die zin klopt het dat stress huidproblemen erger maakt. In de praktijk heb ik echter ook regelmatig gezien dat een positieve verandering in het eetpatroon ook stress kan verlagen, de darmen én de huid kan verbeteren.

Dermatoloog dr. Whitney Bowe doet onderzoek naar de relatie tussen voeding, het microbioom, de darmen en de huid. Volgens Bowe zorgt stress voor een vertraging in de spijsvertering. Dit kan leiden tot een overgroei van bacteriën in de dunne darm. Dit is gerelateerd aan SIBO (Small Intestinal Bacterial Overgrowth). En SIBO is gerelateerd aan rosacea. Maar ook verstopping vertraagt de gehele vertering en kan ervoor zorgen dat SIBO, acne en rosacea verergeren. In de praktijk zie ik regelmatig dat wanneer het verstoppingsprobleem wordt opgelost de huid kalmeert en verbetert.

Voldoende maagzuur

Ook een tekort aan maagzuur draagt bij aan SIBO. Want met een tekort aan maagzuur kunnen bacteriën die niet in de dunne darm thuishoren zich daar toch gaan nestelen en vermeerderen.

Probiotica voor de huid

Wanneer we probiotica op de huid aanbrengen, functioneren de goede bacteriën als een beschermend schild en kalmeren ze de huid. De goede bacteriën leveren stoffen die de slechte bacteriën doden of hinderen in hun groei. Daarnaast boosten de goede bacteriën verschillende  huidfuncties. Ook wanneer we probiotica innemen, hebben ze vanuit de darmen een kalmerend effect op de huid.

Probiotica supplement

Ik adviseer vaak om een kwalitatief goed en divers probiotica supplement te gebruiken. Het liefst met een groot aantal verschillende stammen. Minimaal zeven, maar liever meer dan tien. We hebben bijna allemaal een of meerdere antibiotica kuren gehad. En onze moeders ook, van wie wij het microbioom overgedragen krijgen. En mijns inziens is het gebruik van probiotica een must, om dezelfde redenen. Onderzoek op onderzoek laat zien dat we niet zonder deze goede bacteriën kunnen.

Uit mijn eigen ervaring kan ik zeggen dat de strategieën die ik toepas om de huid weer in balans te brengen met leefstijl aanpassingen, probiotica voor de darmen en probiotica voor de huid, werken. En als ik Dr. Whitney Bowe mag geloven heeft zij bij haar klanten ook goede resultaten door het microbioom te herstellen en de gut-brain-skin axis weer in balans te brengen. Stap één bij huidverbetering van binnenuit is het aanpassen van de voeding. En stap twee is mijns inziens het herstellen van het microbioom. Een onderwerp waar nog veel over zullen gaan horen en nog lang niet over uitgepraat zijn.

 

 

 

Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Gerelateerde artikelen