Waarom bezoekt de klant jouw salon in de herfst?

Ondernemerstips | 1400 keer bekeken
Waarom bezoekt de klant jouw salon in de herfst?

Herfst: de mooiste, fijnste, beste tijd om álles uit je salon te halen.

Ondanks dat de lente elke jaar voor nieuw leven zorgt in de natuur om ons heen, moet de herfst elk jaar voor nieuw leven zorgen in elke schoonheidssalon. Voel jij het ook?

Pak je kansen en kijk wat er gebeurt met de mensen en hun huid die je salon bezoeken. Ik zal op volgorde aangeven wat je ziet. Vervolgens kan je zelf aan elke bevinding een actie plakken:

  1. Je klant ziet op tegen het werken na de vakantie – jij zorgt voor de nodige ontspanning
  2. De koude ochtenden en avonden gaan beginnen – jij zorgt voor een warm ontvangst
  3. De hectiek is begonnen, de klok speelt parten – bij jou lijkt geen klok te bestaan
  4. Er is geen tijd om naar elkaar te luisteren – jij luistert altijd en heel goed
  5. De huid laat haar bruine kleurtje los – jij zorgt voor een frisse huid daaronder
  6. De huid gaat uitdrogen door verwarming – jij legt uit hoe belangrijk huidverzorging is
  7. De klant wil het fijne gevoel van de behandeling vasthouden – jij verkoopt producten

De eerste 4 punten zorgen voor een langdurige klantenbinding. De laatste 3 punten zorgen voor een financieel gezond bedrijf.


Wat ga je doen?

Ontspanning: Verwen je klant met heerlijke geuren, warmte, muziek en massages.
Warmte: Let op de temperatuur in je salon en denk eraan dat je klant blote schouders en voeten heeft. Een dekbed goed instoppen doet wonderen.
Tijd: Neem méér tijd dan je collega’s. Masseer 5 minuten langer en serveer een drankje tussendoor.
Luisteren: Luister oprecht naar je klant. Leef je in, geef je helemaal; het is tenslotte je werk.
Herstel: Nu is hét moment om de huid te herstellen van de zomer en voor te bereiden op de winter.
Verwarming: Echt, die verwarming is noodzakelijk, maar funest voor onze huid. Je klant voelt het ontzettend goed als jij extra aandacht aan het vochtgehalte van de huid hebt gegeven.
Gevoel vasthouden: Je geeft advies om het gevoel van de behandeling langer vast te houden. Vergeet niet dat jouw kast/plank/vitrine vol met prachtige producten staat.

 

Waar je ook eens op kunt letten:

  • Als ik hars, doe ik het dan zoals ik zelf geharst zou willen worden (zijn alle haartjes weg)?
  • Klopt de kleur van de wenkbrauwen bij zijn/haar haarkleur? (wenkbrauwen verven doet wonderen)
  • Weet mijn klant eigenlijk wel wat ik allemaal doe? (vertel wát en waarom je bepaalde producten gebruikt – deze kennis vergroot je verkoop)
  • Maak je klant maar ook jezelf bewust van het nut van massage (zet ‘de knop om’ in je hoofd en ga met je gedachten naar jouw handen en naar de klant tijdens je massage)
  • Stel vragen en/of luister goed naar de signalen van je klant en speel erop in (koude voeten? maak ze warm…. Vastzittende schouders? masseer ze los…. Hoofdpijn? hoofdhuidmassage…)


En nogmaals; denk niet vóór je klant, maar denk mét je klant.

Dit artikel is geschreven door Ilze van Opstal

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren