Volg ons op

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

“Het succes van een peeling hangt niet alleen af van het peelingproduct dat je kiest. Het zijn vooral de voor- en nabehandeling die het grote verschil maken”. Dat vertelde Els van Gogh tijdens haar presentatie op het NL SAS event ‘Peelings in the Picture’ dat eind januari 2016 in Nieuwegein plaats vond. 

Waarom peelen?

Een peeling kan worden ingezet om rimpels te verzachten, sporen van acne te vervagen, poriën te verfijnen of pigmentatie te verminderen. Door een laagje dode huidcellen te verwijderen, komt een frissere en meer egale huid tevoorschijn. Oppervlakkige peelings bereiken slechts de bovenste lagen van de epidermis en geven een subtiele huidverbetering, terwijl de meer intensievere peelings tot in de dermis werken, duidelijk zichtbare resultaten geven maar ook een langere hersteltijd vragen. De keuze van het juiste product hangt af van het huidtype en de huidconditie van de klant. Maar het succes van de behandeling is voor een groot deel afhankelijk van de juiste voor- en nabehandeling. En dat is precies de reden waarom je een klant nooit zomaar een peeling zou moeten geven, wanneer hij/zij er in de stoel om vraagt.

Waarom voorbereiden?

Wanneer je de huid goed voorbereidt op een peeling, heeft de behandeling meer effect. Het resultaat is dan niet alleen beter maar houdt ook langer aan. Daarbij reageert een voorbehandelde huid minder met hyperpigmentatie of erytheem (roodheid) en is de hersteltijd korter. Het is dus belangrijk dat je klant beseft dat een goede voorbereiding bepalend is voor het uiteindelijke resultaat.

Enkele weken voor de behandeling adviseer je de klant te starten met een crème met een lichte peelende werking. Dat is nodig zodat de peeling straks beter de huid kan penetreren. Afhankelijk van het huidtype is nog een aanvullende voorbereiding nodig. Klanten met lichte huidtypes (Fitzpatrick I, II en III) gebruiken hiernaast een product dat de hydratatie van de huid verbetert en een SPF van minimaal 30 om pigmentatie zoveel mogelijk tegen te gaan. Klanten met donkere huidtypes (Fitzpatrick IV, V en VI) hebben een pigmentonderdrukker nodig die hyperpigmentatie bestrijdt. Daarnaast is een serum met vitamine C aan te raden. Dat geeft de fibroblasten een impuls om meer collageen aan te maken en vermindert ook de kans op pigmentvlekken.

In de stoel

Zit je klant eenmaal goed voorbereid in de stoel, dan volgt de laatste stap van de voorbehandeling: het ontvetten van de huid. Een vette huid heeft namelijk een hogere pH waarde – en dat kan het effect van de peeling beïnvloeden. Normaal gesproken heeft de huid een pH waarde van rond de 5. Peelings hebben een lagere pH waarde en zijn dus zuurder dan de huid. Hoe lager de pH waarde van de peeling, hoe sterker het effect op de huid. Wanneer de huid een hogere pH waarde heeft, wordt ook de pH waarde van de peeling tijdens de behandeling hoger. En dan bereik je dus een minder goed effect.

En daarna?

Een peeling haalt niet alleen corneocyten weg, maar tast ook de zuurmantel en de lipidelaag aan. Na een peeling heeft de huid daarom een goede nazorg nodig om de barrièrefunctie zo snel mogelijk te herstellen. De huid heeft nu behoefte aan crèmes met werkstoffen die de huid helpen herstellen en verzachten. Ook is het belangrijk om voor vochtherstel te zorgen. De eerste week na een peeling mogen geen producten met AHA’s gebruikt worden, en ook warmte (denk aan sauna, koken, open haard) moet vermeden worden. Maar misschien wel het belangrijkste advies dat je je klant kunt geven: zorg voor een goede zonbescherming. Vlak na een peeling is de huid extreem gevoelig voor UV-straling en kunnen er snel pigmentverschuivingen optreden. Na de behandeling mag de huid zes weken niet worden blootgesteld aan de zon of de zonnebank. Adviseer daarbij een SPF van factor 30 of hoger, elke keer wanneer de klant buiten komt. De SPF moet meerdere keren per dag worden aangebracht, ook op dagen dat de zon niet schijnt.

Comments


Gerelateerde artikelen