​Vitaal ouder worden, hoe doe je dat?

Behandeltips | 1624 keer bekeken
​Vitaal ouder worden, hoe doe je dat?

Het CPB heeft berekend dat mensen nu gemiddeld vier tot zes jaar ouder worden dan dertig jaar geleden. Waar zij vroeger gemiddeld pas rond het 54e levensjaar (chronisch) ziek werden, ligt die leeftijd nu zo’n zeven jaar lager voor mannen en twaalf jaar lager voor vrouwen. In de toekomst krijgen mensen steeds eerder en steeds langer te maken met één of meer chronische aandoeningen zoals kanker, hart- en vaatziekten, diabetes of Alzheimer. Niet alleen in de zorg gaat het om gezond ouder worden, ook de technologische ontwikkelingen kunnen bijdragen aan een gezonde leefstijl van zowel kinderen, volwassenen als ouderen. Ouder worden is confronterend en lang niet altijd leuk, maar je hebt het wel voor een groot deel zelf in de hand. Maar hoe dan? 

Wat dat betreft kunnen we veel leren van de mensen die leven in Blue zones. Dit zijn gebieden in de wereld waar mensen het langst in goede gezondheid leven en gelukkig zijn. Wat is het geheim van deze mensen? Uit onderzoek lijkt dat voeding, bewegen en een hecht sociaal leven een grote rol spelen. Dit zijn de 6 factoren die bijdragen aan een vitale oude dag. 

1. Zinvol leven

Doe iets wat je leuk vindt en ga ervoor. Als je een doel hebt geeft je dat plezier en voldoening. Je wordt er blij van, het geeft je energie en laat je stralen!

2. Positief blijven

Helaas gebeuren er ook wel eens dingen in ons leven die niet zo fijn zijn als we gehoopt hadden. Soms zit je zelf in een dipje en heb je te weinig energie om de dingen te doen die je wilt doen. Soms heb je te maken met mensen die negatief zijn. Probeer er zo veel mogelijk op een positieve manier mee om te gaan. 

Het leven van de zonnige kant zien, maakt het een stuk aangenamer. Het zorgt voor een goed gevoel en geeft energie. Daarbij kunnen positieve emoties bijdragen aan het beter omgaan met stress en tegenslagen. Blijf relativeren en zoek de humor op. Mensen die zich positief voelen zijn vaak gemotiveerder en volhardender, waardoor ze gezond gedrag beter volhouden. 

3. Onderhoud sociale contacten.

Zorg voor een leuke vriendenkring en onderhoud je sociale contacten. Je hebt anderen nodig om verhalen en gevoelens te delen, om te troosten, te helpen, te lachen, voor een knuffel of gewoon een avondje gezelligheid. En als er problemen zijn: praat het uit! Blijf er niet mee rondlopen.

4: Neem af en toe rust 

Niemand is in staat om gedurende langere tijd topprestaties te leveren. Als je altijd maar druk druk druk bent dan stort je op den duur in. Doe regelmatig een stapje terug en neemt rust om te herstellen. Zorg voor een goede nachtrust en neem ook overdag tijd voor pauzes. Zorg voor een goede balans tussen inspanning en ontspanning.

5. Bewegen

Uit recent onderzoek blijkt dat er wereldwijd ongeveer evenveel mensen sterven door een gebrek aan beweging (5,3 miljoen) als door roken (5,1 miljoen). Niet voor niets wordt daarom aanbevolen om dagelijks minimaal 30 minuten te bewegen. Zeker als je een zittend beroep hebt. Het maakt niet uit op welke manier je beweegt. Je kunt wandelen, hardlopen, yoga oefeningen doen, fietsen, zwemmen of fitnessen. Hierdoor help je hart- en vaatziekten, diabetes en overgewicht te bestrijden. Bovendien reduceert bewegen stress en geeft het een positief gevoel.

6. Gezonde voeding

Elk voedingsmiddel bevat voedingsstoffen als eiwitten, vetten, koolhydraten, vitamines en mineralen in verschillende hoeveelheden. Er bestaat geen enkel voedingsmiddel dat alle voedingsstoffen levert die je nodig hebt. Om gezond te kunnen eten is variatie daarom heel belangrijk. Door veel afwisseling in je dagelijkse menu aan te brengen krijg je gemakkelijker alle voedingsstoffen binnen. Kies voor producten die zo weinig mogelijk bewerkingen hebben ondergaan, dus zonder geur-, kleur-, smaakstoffen of conserveringsmiddelen. Wees matig met zout en let op verborgen suiker. Kies voor enkelvoudige en meervoudige onverzadigde vetten die je in vette vis, zaden, noten en plantaardige oliën vindt.

Alles over Vital Aging tijdens Beautyspot.nl live edition

Wil je meer weten over vitaal ouder worden, bezoek dan het Vital Aging theater powered by Longevity tijdens de Beautyspot.nl Live edition op 10 en 11 september 2016 in Jaarbeurs in Utrecht. 

Er zijn diverse sprekers, waaronder Koen Welsch, eigenaar/oprichter Longevity Lifestyle en Wellness en het Longevity Lifestyle Center die je alles zal vertellen over de mogelijkheid van de nieuwe specialisatie Vital-aging.

Ook aanwezig is Erik-Alexander Richter, Klinisch Psycho Neuro Immunoloog. Zijn lezing heeft als onderwerp:  Vitaliteit, is er een leeftijdsgrens?, voedingstips voor een langer vitaal leven.

Kaartjes Beautyspot.nl live edition 2016

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren