Volg ons op

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

We krijgen ze allemaal over de vloer en aan de telefoon; de vertegenwoordigers van leveranciers in de beautybranche. Ervaringen met vertegenwoordigers verschillen uiteraard van persoon tot persoon. En of je het fijn vindt of niet, vertegenwoordigers kunnen heel goed bijdragen tot het succes van je salon.

Zij zien veel, komen op veel plekken en kunnen je vaak met raad en daad bijstaan in jouw bedrijfsvoering. Door bijvoorbeeld goed door te vragen over de concollegae, kun je soms dingen te horen krijgen die niet echt voor jouw oren bedoeld zijn… Let wel, dit mag natuurlijk niet, maar het kan natuurlijk in sommige gevallen wel helpen om je eigen bedrijfsvoering aan te passen.

Heel vervelend vind ik vertegenwoordigers die over zichzelf zitten te praten. Ik had eens zo iemand. Ze kwam binnen, kreeg koffie en begon toen meteen te klagen over haar huwelijk, een zieke zus die steeds van het ene ziekenhuis in het andere kwam te liggen, enzovoort, enzovoort. De laatste 5 minuten kwam ze dan ineens van: “Oh, ja dit zijn de acties van deze maand…”, en dat werd dan snel afgeraffeld. Bij de deur zei ze altijd dat ze zo blij was dat ik zo goed kon luisteren. Na 3 of 4 bezoekjes heb ik maar naar de importeur gebeld voor een andere accountmanager.

Gelukkig zijn ze lang niet allemaal zo en het is altijd heel prettig als je met de accountmanager een goede band kunt opbouwen. Hierdoor ontstaat iets wat echt je bedrijf ten goede kan komen. Hij/zij kan je tips geven die jouw verkoop verbeteren en ook in de salon kan ze je tips geven over hoe je de stoel bijvoorbeeld kunt verplaatsen waardoor je meer ruimte creëert in je werkruimte en toch lekker kunt werken. Of bijvoorbeeld advies geven over je met inrichting of kleurstellingen in je salon. Goede kleuren maken en breken nu eenmaal de salon, vind ik. Het is sfeerbepalend en vertegenwoordigers van veel cosmeticabedrijven zullen dit beamen.

En jij?
Wat zijn jouw (positieve of negatieve) ervaringen?

Dit artikel is geschreven door Eric van Hulten, eigenaar schoonheidssalon voor mannen waar vrouwen ook welkom zijn.


Gerelateerde artikelen