Verplaats jij jezelf écht in je klant?

Wanneer heb jij voor het laatst een behandeling ervaren bij een andere salon? Bezoek jij concullega’s of sluit je je ogen voor de concurrentie? Informatie over hoe en wat je concullega’s doen, kan ontzettend waardevol zijn voor je eigen bedrijf.

Kleine dingen in de salon

Als je zelf een behandeling ondergaat, dan vallen je vaak kleine dingen op. Communiceert een salon bijvoorbeeld dat je in alle rust een behandeling krijgt, dan wil je geen kletsende collega’s en klanten om je heen horen, maar bijvoorbeeld ontspannende muziek. Wordt er op de website over een totale beleving gesproken, dan verwacht je meer dan alleen de behandeling. Wellicht vooraf een kopje thee met iets lekkers of juist aansluitend als cadeautje een miniatuur bij het afscheid? Juist die kleine dingen kunnen het verschil maken.

Praat met je klant

Veel klanten vinden het fijn om te horen wat de beautyprofessional precies tijdens de behandeling doet. Waarschijnlijk ervaar je dat zelf ook, als je een behandeling ondergaat. Waarom worden bepaalde producten ingezet en welke producten kun je thuis gebruiken om het resultaat te behouden of zelfs versterken? Als de specialist je dit tijdens de behandeling vertelt, zul je eerder geneigd zijn om ondersteunende producten te kopen. Hoe zit dat bij jou in de salon; doe je dit al of kan dit punt nog wel wat extra aandacht gebruiken? Misschien is het even wennen, maar je zult merken dat het door veel klanten wordt gewaardeerd. Dat zie je niet alleen in de agenda aan de hand van terugkerende bezoekjes, maar ook in de salonverkoop. Als je vertelt over de behandelingen en bijbehorende producten, verkoop je meer. Wil je klant liever in alle rust genieten van de behandeling, respecteer dit dan en vertel na afloop wat je hebt gedaan.

Geef je klant aandacht

Heb jij in je salon ruimten waar klanten mogelijk alleen verblijven (bijvoorbeeld de wachtruimte), houd deze dan goed in de gaten. Als ze nog even moeten wachten voor hun behandeling, kun je ze koffie, thee of water aanbieden. Kijkt een klant naar de verschillende producten die jij verkoopt, ga er dan op af en vertel iets over die producten. Je kent dat moment wel dat je in een winkel staat en een vraag hebt voor een medewerker, maar dat je niemand ziet – er is niets zo frustrerend. Zorg ervoor dat jouw klanten dit niet overkomt bij jou in het bedrijf.

Welkom gevoel

Ken je de uitdrukking ‘Je krijgt nooit een tweede kans voor een eerste indruk’? Dat geldt ook in de salon. Je wilt graag dat je klanten zich al tijdens de ontvangst welkom voelen. Je kunt namelijk nog zo’n geweldige beautyprofessional zijn, als klanten niet vriendelijk welkom worden geheten en zich dus niet welkom voelen, gaan ze de volgende keer wellicht naar één van je concullega’s. Bij grotere bedrijven die een speciale receptiemedewerker hebben, gaat dit nog wel eens mis.

Behandelingsaanbod

Uiteindelijk draait het natuurlijk allemaal om resultaat. Bied jij die behandelingen aan die je klanten graag willen? Als je bij concullega’s verschillende behandelingen uitprobeert, kun je ook je eigen aanbod beter onder de loep nemen. Doen ze dezelfde behandeling, dan nog is het interessant om het eens te ervaren. Misschien hebben ze wel handigheidjes ontdekt, waarmee ook jij je voordeel kunt doen.

Bedrijfsblindheid

Als je een andere beautyprofessional bezoekt voor een behandeling, ervaar je zelf weer hoe het is om klant te zijn. Deel die belevenissen met je team of collega’s waarmee je nauw samenwerkt. Het gaat niet om het stelen van ideeën, maar juist om het tegengaan van bedrijfsblindheid. Al die zaken die je opvallen en dus aan kunt passen voordat de klant ze als negatief beoordeelt, zijn waardevol voor je bedrijf.

Mystery guest

Werk je met een groter team, dan kun je er natuurlijk ook voor kiezen om eens een mystery guest in te huren die een behandeling in jouw bedrijf ondergaat. Vertel je collega’s er niets over, zodat deze persoon de échte salonbeleving ervaart. Door zijn of haar bevindingen, kun je je voortaan nog beter verplaatsen in je klant.

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren