Tips voor free publicity

Ondernemerstips | 2000 keer bekeken
Tips voor free publicity

Tijdens mijn workshops krijg ik veel hele goede vragen van schoonheidsspecialistes. Ik probeer elke workshop één vraag te selecteren die ik via mijn website beantwoord. Deze maand tips voor free publicity: hoe vestig je de aandacht op jouw salon?

De meest traditionele manier van free publicity is een redactioneel stuk in de krant. Er zijn een aantal zaken die er voor kunnen zorgen dat jouw artikel/boodschap geplaatst wordt in de lokale krant. De beste manier is netwerken. Heel simpel: als jij de journalisten van de lokale kranten kent en ze jou kennen, zal dit eerder geplaatst worden. 

Als er iets in je salon plaatsvindt wat nieuwswaarde heeft voor een krant of website, schrijf ik meestal een kort persbericht die ik naar de journalisten in mijn netwerk stuur. Er zijn tegenwoordig ook een aantal lokale kranten die websites hebben waar je je eigen persbericht gratis kunt uploaden. Ik weet niet of dit nou heel veel extra lezers oplevert, maar het levert in ieder geval weer een linkje op naar jouw website, en dat is weer goed voor je positie in Google.


De moderne vorm van free publicity zijn shares, likes en retweets en vinden allemaal plaats op social media. Heb je weinig affiniteit met Social Media en heb je geen idee hoe je hier artikelen gedeeld krijgt? Ga dan eens op zoek naar een (lokale) blogger die je in ruil voor een behandeling of product een (of meerdere) artikelen kan laten schrijven op zijn/haar weblog. Bloggers weten meestal ook wel hoe ze slim en snel veel aandacht krijgen op Facebook en/of Twitter.


De leukste manier van free publicity is mond-tot-mond reclame. Hier heb je ook zelf invloed op. Doe iets wat niemand van je verwacht. Sponsor als schoonheidssalon een mannen voetbalteam, verstuur een kerstkaart in augustus of organiseer een make-over voor mannen. Betrek er andere partijen bij zodat zij er ook over gaan praten. Het liefst een partij met een groot bereik, bijvoorbeeld een krant als media partner. Vertel het ook aan de grootste roddeltantes in je klantenbestand en stuur persberichten naar alle journalisten in je netwerk.  

Dit artikel is geschreven door Hans Oorschot van Marketing voor Schoonheidssalons

 

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren