Zelf een eigen schoonheidssalon starten is eigenlijk best wel spannend. Niemand kan je de garantie geven dat jouw salon een succes zal gaan worden. Belangrijk is dat je er zelf in gelooft Wat je ook kunt doen is proberen om zo weinig mogelijk fouten te maken en vooraf goed over een aantal zaken na te denken. Je moet een plan van aanpak hebben voor je op te starten bedrijf. Marketing, financiën en jij als ondernemer zijn belangrijke onderwerpen in dat plan.

Ook al ben je een vakvrouw in schoonheidsverzorging,  je moet jezelf er toe dwingen om na te gaan denken als ondernemer. Een van de meest voorkomende fouten die beginnende ondernemers maken is dat ze zich niet focussen. Ze richten zich met hun salon op ‘iedereen’ en/of onderscheiden zich onvoldoende van andere schoonheidssalons in de directe omgeving. Ze gaan er vanuit dat de klanten vanzelf wel komen. Hierbij onze tips als je zelf een schoonheidssalon wilt starten. 

  • Zorg dat je voorziet in een behoefte voor een specifieke doelgroep. Kies je voor een basissalon of kies je voor een specialisatie? Zorg dat jouw schoonheidssalon zich voldoende onderscheidt ten opzichte van andere aanbieders. Doe iets anders, doe iets beter! En wonen er wel voldoende potentiële klanten in jouw omgeving die interesse hebben om van jouw diensten gebruik te maken zodat je ook nog kunt groeien?
  •    

  • Geloof in je eigen idee, blijf enthousiast maar ben niet té eigenwijs.
  • Schrijf een ondernemingsplan. Een ondernemingsplan stelt je in staat om doelen te stellen en ook achteraf te kijken of je ze hebt gehaald of niet. 
  • Verzamel mensen om je heen die je zwakke punten aanvullen of experts die je kunnen adviseren. Maar blijf zelf de baas over wat je wel en niet wilt en durf zelf beslissingen te nemen.
  • Gebruik kritiek om je idee te verbeteren, raak er niet door van slag.
  • Zorg ervoor dat je een paar maanden kunt leven zonder inkomsten en in ieder geval je vaste lasten kunt betalen. En wat ga je doen als het toch niet zou lukken?
  •    

  • Denk goed na voordat je geld uitgeeft. Iedere Euro die je nu uitgeeft moet je later wel kunnen terugverdienen. Probeer niet alleen op lage kosten/investeringen te focussen maar zoek de balans.
  • Bedenk goed hoeveel geld je uitgeeft aan de werving van nieuwe klanten. Leveren dure advertenties of andere wervingsmethoden wel genoeg nieuwe blijvende klanten op?
  •    

  • Besteed niet te veel tijd aan het uitwerken van je producten en/of diensten ten koste van de tijd aan verkoop. Als je betalende klanten krijgt kun je echt starten.
  • Monitor een aantal gegevens, zoals het aantal klanten dat je hebt, waar ze vandaan komen en hoe vaak ze bij je terug komen. Zo kun je je marktgebied bepalen.
     
  • En last but not least. Denk over alles goed na. Je kunt veel dingen goed doen, maar 1 fout kan fataal zijn. Ben vooral voorzichtig met hele grote uitgaven. 

Dit artikel is geschreven door Inge de Munnik.

Gerelateerde berichten