Volg ons op

Search
Generic filters
Exact matches only

Social media, we kunnen niet meer zonder. Zo wisten we ook te lezen in de laatste column van Corné ter Maten 😉 Niet gek dus dat er in 2010 een speciale dag in het leven is geroepen. Wereldwijd is het vandaag, 30 juni, Social Media Dag. Dé dag om over de hele wereld de impact van social media te vieren.

De impact van social media
Van de telefoon, naar de faxmachine, naar computers met internet, naar social media. Een mooie en revolutionaire ontwikkeling van communicatie. Met de komst van social media blijven we, meer dan ooit, met elkaar in contact. Vrienden of familieleden die aan de andere kant van de wereld wonen, lijken ineens heel dichtbij. Wist je dat een gemiddeld persoon ongeveer 100 minuten per dag besteedt aan social media? Ook voor bedrijven heeft de komst van social media flinke impact gemaakt. Sindsdien is het mogelijk om klanten op een geheel nieuwe manier te bereiken. Om in contact te blijven, klanten up to date houden van mooie ontwikkelingen, leuke nieuwtjes en inspirerende verhalen!

Voor het eerst inzicht in het gebruik van Telegram, Discord, Clubhouse, Reddit en Twitch
Minder Nederlanders maken dagelijks gebruik van Facebook en WhatsApp. Bij WhatsApp daalde het dagelijks gebruik onder jongeren en 20-29-jarigen. De grootste stijgers wat betreft social media gebruik zijn TikTok, Instagram en, erg opvallend, Twitter. Dit blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2022, het grootste trendonderzoek naar het gebruik van social media in Nederland, uitgevoerd door Newcom Research. Mooi is dat Newcom dit jaar een grote groep kleinere sociale platforms heeft meegenomen. Zo is er voor het eerst inzicht in het gebruik van o.a. Telegram, Discord, Clubhouse, Reddit en Twitch!

TikTok en Instagram maken sterke groei door
TikTok is de grootste stijger op de lijst van het gebruik van social media platforms in Nederland. Net als vorig jaar, toen het aantal TikTok-gebruikers verdubbelde. Het afgelopen jaar groeide het aantal gebruikers van 1,7 miljoen naar 3 miljoen. Ondanks gedoe over privacy boekt het platform dus een groei van maar liefst 75 procent. Het dagelijks gebruik verdubbelde bijna, van 836.000 naar 1,6 miljoen Nederlanders (+91 procent).

Over het onderzoek ‘Social media in Nederland 2022’
Sinds 2010 voert Newcom Research & Consultancy jaarlijks een grootschalige studie uit naar het gebruik van sociale media onder Nederlanders ouder dan 15 jaar. Aan het onderzoek van dit jaar hebben net als vorige jaren een groot aantal respondenten meegewerkt. Dit jaar waren dat er 7.057. De steekproef vormt een representatieve afspiegeling van de Nederlandse bevolking van 15 jaar en ouder. Het onderzoek is afgenomen in januari 2022.

Het volledige rapport is hier te downloaden.

 

Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


Gerelateerde artikelen