Prijs verlagen in cosmetica zorgt niet altijd voor meer omzet

Ondernemerstips | 1024 keer bekeken
Prijs verlagen in cosmetica zorgt niet altijd voor meer omzet

Tot en met 2009 groeiden in de cosmeticamarkt en zowel de omzet als het aantal verkochte verpakkingen. Vanaf 2009 nam de druk op het prijsniveau onder invloed van de crisis toe. Het aantal prijsacties ( korting op de prijs, 1+1 gratis, volume-acties of assortimentskorting) nam toe, niet alleen in de supermarkt en drogisterijkanaal, maar ook steeds meer in de parfumerie. In totaal wordt nu in de markt van persoonlijke verzorging 23,5% van de omzet gerealiseerd onder promotievoorwaarden. Tot 2011 zorgde deze marktomstandigheden voor groeiende volumes, maar in 2012 heeft promotie het volume niet meer laten groeien. Dit blijkt uit het jaarverslag 2012 van de NCV.

 

Minder cosmetica verkocht

Er zijn in 2012 0,4% minder verpakkingen verkocht. Verklaring hiervoor is vooral de daling van de verkoop bij de supermarkten en het feit dat bij sommige consumenten het toiletkastje wellicht vol is vanwege de in promotie aangeschafte voorraad. Het goede nieuws is dat de verpakkingentegen een hoger prijsniveau zijn verkocht. De consument koopt graag innovatieve producten, ook als de prijs daarvan wat hoger ligt. Prijsverhogingen zijn vooral te zien bij introducties, maar ook op relaunches in het bestaande assortiment. 

 

Onderneem!

De consument is individualistisch en veranderlijk. Daarom zijn continue vernieuwing (innovaties), sterke acties en aantrekkelijke promoties belangrijk om de consument te verleiden. De huidige  situatie vraagt om nog meer ondernemerschap. Zoek de uitdagingen op en probeer de consument nog meer dan anders te inspireren. Breng innovaties onder de aandacht van je klanten en probeer ze ook via Social media te verleiden, te verrassen, te verzorgen en te verwennen.

 

 

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren