Pinterest: wat kun je daar als beautyprofessional nu mee?

Ondernemerstips | 1571 keer bekeken
Pinterest: wat kun je daar als beautyprofessional nu mee?

Is Pinterest een interessant social media-platform voor jou als beautyprofessional en wat kun je er eigenlijk mee? Meer dan je wellicht in eerste instantie denkt! Dit online prikbord vol mooie afbeeldingen is namelijk een serieuze marketingtool. Ontdek hoe je met Pinterest aandacht krijgt voor je bedrijf.

Belangrijk social media-kanaal

Twee miljoen Nederlanders ‘pinnen’ op dit moment. Dat zijn er ten opzichte van 2015 0,4 miljoen meer. Dagelijks zijn er 334.000 Nederlanders mee in de weer. 82 procent van de gebruikers is vrouw, waarvan een groot percentage tussen de 20 en 39 is. Gemiddeld besteden ze 34 minuten per dag aan Pinterest, terwijl dat bij Facebook (33 minuten), Twitter en Instagram (beide 24 minuten) minder is. Daarnaast wordt er makkelijker doorgeklikt naar de website in vergelijking met andere social media-kanalen. Deze cijfers bewijzen maar weer eens dat Pinterest tot de social media-trends behoort die je als ondernemer in de gaten moet houden.

Doelgroep analyseren

Moodboards hebben we in het verleden allemaal wel eens gemaakt. We knipten allerlei interessante foto’s en artikelen uit magazines en kranten en maakten daar een mooi, inspirerend geheel van. Pinterest werkt op diezelfde manier, alleen doe je dat nu online. Je moodboard – die je op thema of interesse bijhoudt – kan zo door iedereen bekeken worden. Je zult zien dat geïnteresseerden je gaan volgen, omdat ze geïnspireerd willen worden. Daarnaast kun je ook zien wat zij verder boeiend vinden en kun je eenvoudig de interactie aangaan. Zo leer je je doelgroep op een speelse manier kennen. Daarnaast kun je via deze weg ook volgen wat de concurrentie doet. Pinterest is dus een perfect medium om de markt en doelgroep te analyseren.

Klanten naar je website trekken

Met Pinterest kun je eenvoudig bezoekers naar je website trekken. Pin een aantrekkelijke foto op je site en je hebt als het ware een visuele bladwijzer. Deelt een andere gebruiker jouw plaatje, dan zal die foto ook op zijn of haar bord verschijnen. Klikt iemand daar vervolgens op, dan komt hij of zij ook op jouw site uit. De bron gaat bij Pinterest namelijk niet verloren. Zo zullen mensen die je bedrijf of dienst helemaal nog niet kennen je ontdekken. En juist dat ‘repinnen’, zoals het delen wordt genoemd, biedt heel veel kansen. Maar liefst tachtig procent van alle pins is namelijk zo’n gedeeld item. Voor je het weet ontstaat er een sneeuwbaleffect en wordt de afbeelding veelvuldig gedeeld. Wie weet ga je zelfs viraal en ontdekt zo de hele wereld je. Ben je zelf niet actief op Pinterest én zie je het ook niet zitten, zorg dan wel voor een pin-knop naast afbeeldingen op je site. Dan zorg je er namelijk voor dat gebruikers eenvoudig een afbeelding van je kunnen delen.

Verlanglijstjes

Wist je dat veel gebruikers Pinterest ook gebruiken als verlanglijstje? Vaak hebben ze een speciaal bord ingericht met producten die ze graag willen hebben. Handig tijdens feestdagen voor de directe omgeving. Hoe fijn zou het zijn als daar producten of diensten uit jouw aanbod tussen staan, die direct naar jouw website of zelfs webshop linken? 87 procent van de gebruikers heeft wel eens een product aangeschaft dat ze via Pinterest hebben gespot. In Amerika kan er zelfs al rechtstreeks vanuit de app worden gekocht; dit zal waarschijnlijk later ook in Nederland worden uitgerold.

Vertel je visuele verhaal

Pinterest gaat niet alleen om je eigen afbeeldingen; het gaat om de sfeer die je neerzet. Dit is bij uitstek het platform waar je je verhaal kunt vertellen via beeld. Een beeld zegt namelijk meer dan duizend woorden. Mensen herinneren zich tachtig procent van wat ze zien en twintig procent van wat ze lezen. Afbeeldingen zetten daarbij aan tot emotie en actie en zorgen ervoor dat je informatie beter onthoudt.

Afbeeldingen

Welke afbeeldingen je kiest? Bij eigen plaatjes moet je denken aan foto’s van de salon, maar ook van de behandelingen. Daarnaast kun je ook inspirerende quotes delen die betrekking hebben op je bedrijf en andere sfeerbeelden die weergeven waar je voor staat. Voor visagisten en nagelstylisten is Pinterest helemaal het einde. Je kunt namelijk ontzettend veel looks en designs pinnen én repinnen, zodat je klanten ook ter inspiratie op jouw Pinterest-pagina kunnen kijken. Maar er zijn ook nog een aantal strategische keuzes, die je kunt maken bij het kiezen van een afbeelding. Pins komen bijvoorbeeld het beste tot hun recht bij verticale afbeeldingen. Kleurrijke afbeeldingen worden vaker gepind, waarbij afbeeldingen met rood en oranje tweehonderd procent keer zo vaak worden gerepind dan afbeeldingen met veel blauw. Vergeet ook YouTube-filmpjes, .gif-jes en infographics niet te pinnen. Vraag je steeds af of het een visueel aantrekkelijk plaatje is dat past bij jouw bedrijf. Vergeet daarnaast geen korte omschrijving of stap-voor-stapinstructie aan de afbeelding mee te geven. Zo worden je pins gevonden via de app én via Google.

Opbouwen van volgers

Als je begint, heb je natuurlijk niet meteen een hele schare aan fans. De juiste omschrijving meegeven met een afbeelding zorgt er voor dat mensen je pin kunnen vinden. Maar je wilt natuurlijk meer. Een schare fans bouw je op door er zelf in te investeren. Geef dus in de salon, via je blog of nieuwsbrief aan dat je ook op Pinterest te volgen bent. En organiseer desgewenst een actie, waarbij iedereen die een bepaalde afbeelding van je pint, kans maakt op een mooie prijs. Zelf ga je ook actief met Pinterest aan de slag; dat betekent afbeeldingen liken, andere afbeeldingen op jouw borden delen, reageer eens op een pin, volg een gebruiker of een specifiek bord, tag een pinner, maak samen met klanten die pinnen een groepsbord of stuur een pin door via een privéberichtje.

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren