Personeel vinden voor jouw salon: 10 tips

De zoektocht naar geschikt personeel voor jouw salon is niet altijd makkelijk. Daarom hebben wij tien tips op een rijtje gezet, waarmee je binnen no time die ene medeweker vindt waar je – in sommige gevallen al tijden – naar op zoek bent. Zo vind je personeel dat écht bij jouw bedrijf past!

1. Advertentie opstellen

Stel een advertentie op, waarin je de rol van de beoogde medewerker zo helder mogelijk omschrijft. Maak de functie niet groter dan deze daadwerkelijk is, want voor je het weet ontvang je ontzettend veel sollicitatiebrieven van verkeerde kandidaten. Werk je al met personeel, vergeet dan niet eerst in eigen gelederen te kijken; misschien is één van je medewerkers toe aan een stapje omhoog of aan een andere rol. Je hebt dan meteen een gedreven medewerker die de salon al door en door kent. Vervolgens kun je voor zijn of haar plaats een vacature opstellen.

2. Contact met opleidingen

Hoe staat het met het contact met gespecialiseerde opleidingen bij jou in de buurt? Als geen ander weten ze daar welke talenten de arbeidsmarkt binnenkort gaan betreden. Werk je al met stagiaires, zorg dan voor goed contact met de begeleider vanuit school; hij of zij leert jouw bedrijf dan ook goed kennen, waardoor er in het geval van een vacature vanuit die hoek geschikte kandidaten kunnen worden aangedragen. Op de scholen weten ze tenslotte als geen ander wie er over talent beschikt.

3. Zoek naar dé klik

Als je een vacature hebt uitstaan, kun je verschillende sollicitatiebrieven met bijbehorende cv’s ontvangen. Waarschijnlijk ben je dan geneigd om meteen naar de werkervaring en vaardigheden te kijken. Maar is dat eigenlijk wel zo belangrijk? Leer je in de praktijk juist niet het meeste en moet je een starter daarom niet de kans geven om ervaring op te doen? Eventueel met ondersteuning van een opleiding of training? Passie voor het vak is daarentegen een stuk lastiger aan te leren; dat heb je of dat heb je niet. Zoek daarom tussen al die reacties naar de persoon, waarbij je als het ware al een klik voelt. Als iemand heeft omschreven waar hij of zij zichzelf in de toekomst ziet en wat men graag wil bereiken, kun je daar zoveel meer uithalen dan uit werkervaring en vaardigheden.

4. Gesprek in plaats van brief

In plaats van sollicitatiebrieven kun je ook kiezen voor korte kennismakingsgesprekjes. Schrijf in je advertentie dat men hiervoor kan bellen met de salon. Iemand die echt graag wil, zal meteen de telefoon pakken. Als je tien minuten tot een kwartiertje met iemand hebt gesproken, weet je snel of hij of zij de moeite waard is om uit te nodigen voor een sollicitatiegesprek. Zo kun je het aantal daadwerkelijke sollicitatiegesprekken beperkt houden.

5. Vraag door

Er wordt best wel wat van professionals in de beautybranche verwacht; zorg dat dat duidelijk is in het gesprek. Vergeet ook niet door te vragen. Je wilt weten wat die persoon nu écht drijft. Stel daarom open vragen, waardoor je de persoon leert kennen. Wat denk je bijvoorbeeld van de vraag ‘Beschrijf je ideale collega’? Klinkt misschien heel eenvoudig, maar uiteindelijk zal de kandidaat iemand beschrijven die – zonder dat de persoon het doorheeft – op hem of haar lijkt. Vergeet daarnaast niet te vragen naar waarom men voor de beautybranche heeft gekozen. Zo ontdek je of een kandidaat geschikt is voor de functie én of deze past binnen de organisatie.

6. Eerste indruk is belangrijk

Wil je niet oordelen op de eerste indruk van de kandidaat? Natuurlijk is dat begrijpelijk, maar verplaats je ook in je klanten. Als deze persoon in jouw salon staat, hoe kijken je klanten hier dan tegenaan? Laat ze ook gerust eens een behandeling doen, zodat je kunt zien hoe ze te werk gaan. Zijn ze slordig? Hoe is het contact met de klant? Geef daarnaast een rondleiding door de salon, zodat je ook ziet hoe ze op hun potentiële collega’s reageren.

7. Beloning

Wist je dat geld één van de redenen is waarom professionals de branche verlaten? Natuurlijk is de financiële beloning niet alles, maar het is wel een krachtige motivator. Vergeet dus ook je huidige personeel niet te belonen. Dat kan met een (kleine) salarisverhoging, een teamuitje of een cadeautje.

8. Flexibele werktijden

Als flexibele werktijden mogelijk zijn, dan zul je meer geschikte kandidaten vinden. Er zijn tenslotte best wat moeders werkzaam in de branche die vast zitten aan de school- of opvangtijden van hun kinderen. Misschien is er vrij eenvoudig wat te regelen. Het zou zonde zijn als dit de reden zou zijn om een talent niet aan te nemen.

9. Carrièreplan

Niemand wil jarenlang hetzelfde werk doen, stippel daarom samen een carrièreplan uit. Doe dit niet alleen met nieuwe medewerkers, maar ook met het huidige personeel. Zorg daarnaast dat ze niet verveeld raken door veel aandacht te hebben voor trainingen en persoonlijke ontwikkeling.

10. Heb je echt personeel nodig?

Vraag jezelf af of je wel echt iemand nodig hebt. Zorg dat je van de trends in de branche op de hoogte bent, zodat je nooit te veel of te weinig personeel hebt. Het kan even heel druk zijn, maar als je vervolgens in een mindere periode meteen afscheid van iemand moet nemen, draagt dat niet bij aan de sfeer op de werkvloer. Heb je wel echt iemand nodig, zorg dan ook dat je de rust bewaart. Is er een extra sollicitatieronde nodig? Geen probleem. Neem alleen die persoon aan die écht bij jouw bedrijf past.

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren