Ondernemer Ilze van Opstal over haar salon Estética in Oosterhout

Ondernemerstips | 5095 keer bekeken
Ondernemer Ilze van Opstal over haar salon Estética in Oosterhout

Ilze van Opstal heeft al 23 jaar een eigen schoonheidssalon. Al op 18-jarige leeftijd begon ze haar eigen salon in Rijen en sinds 2,5 jaar heeft ze ook nog een nieuwe salon in Oosterhout. Ilze is altijd bezig met haar vak. Behalve de opleiding schoonheidsspecialist heeft ze cursussen reiki, voetreflexmassage, essentiele oliën en edelsteenwerking gedaan en een opleiding orthomoleculaire voeding gevolgd. Haar visie is dat schoonheid van binnenuit komt. Naast advies over uiterlijke verzorging wil ze haar klanten helpen om te leren ontspannen en  beter met zichzelf in balans te komen, wat zodoende de huid (als grootste orgaan) ten goede komt.  

Waarom ben je schoonheidsspecialiste geworden?
Ik wist al voordat ik naar de middelbare school ging dat ik schoonheidsspecialiste wilde worden. Ik wilde graag na het behalen van mijn Mavo diploma direct aan de opleiding beginnen. Mijn vader stond daar niet zo achter. Hij vond “dat ik daar veel te goed voor kon leren” (lacht). Hij adviseerde mij heel dringend om een jaartje Schoevers te doen. Dat heb ik gedaan en heb daar de opleiding afdelingssecretaresse met succes afgerond. Daarna kon ik met de steun van mijn moeder toch nog de 1 jarige spoedopleiding Schoonheidsspecialiste bij Instituut Thomas gaan volgen. Achteraf heb ik geen spijt gehad van mijn uitstapje bij Schoevers, het is heel goed geweest voor mijn algemene ontwikkeling. 
Toen ik 18jaar was en samen ging wonen in Rijen ben ik aan huis, op mijn zolderkamer een eigen schoonheidssalon begonnen. Ik werd daarbij enorm geïnspireerd door mijn broer, die destijds helemaal into 'New Age' was. Je kent het misschien wel: van die speciale muziek, etherische oliën, wierook, massage. Ik voerde mijn schoonheidsbehandelingen uit in een  new-age sfeer, en die combinatie bestond destijds nog niet. Ik heb er 21 jaar met veel plezier hard gewerkt, wel 70 uur per week.

Verhuizing
Na het overlijden van mijn broer ben ik bewust minder gaan werken. In 2010 moest ik vanwege privé omstandigheden plotseling verhuizen. Met mijn man kocht ik een huis in Oosterhout met de bedoeling om ook daar aan huis een salon te beginnen. Tegelijkertijd kreeg ik de kans om in het bedrijfspand van mijn ouders mijn salon in Rijen voort te zetten. Sinds kort werk ik in Rijen samen met een nieuwe collega, zij huurt dit pand. Ik wil me in de toekomst meer gaan focussen op de salon in Oosterhout. 

Salon Ilze van Opstal Estética in Oosterhout
Als ik mijn salon in slechts 3 woorden zou moeten beschrijven dan kies ik voor tijd, warmte en productkennis.
De salon in Oosterhout is gevestigd in een woonwijk met voor de deur veel gratis parkeergelegenheid. De behandelingen daar voer ik uit op de eerste verdieping van mijn woonhuis. Ik ben wel eens bang dat mijn klanten dat vervelend vinden, maar de meeste klanten vinden het niet erg om naar boven te komen.

Waarom komen mensen naar jouw salon?
Mijn allersterkste punt is dat ik heel veel tijd neem voor de klant, mijn standaardbehandeling duurt 2 uur. Om mijn bedrijfsvoering rendabel te houden moet ik minimaal 40% van mijn omzet uit de productverkoop halen. Dat is voor mij in de praktijk niet zo moeilijk. Tijdens de behandeling kijk  ik of de klant bepaalde huidproblemen heeft en meestal kan ik ze daar wel een oplossing voor aanbieden.  Ik geef ze soms een sample mee. Belangrijk is dan wel dat je tijdens de volgende afspraak vraagt hoe het proefje bevallen is. 

Met welke merken werk je?
Ik ben begonnen met  DermaPrime, dat is een kwalitatief goed merk wat niet al te duur is (dagcrème verkoopprijs € 27 Euro, 75 ml). Sinds een paar jaar werk ik ook met het Spaanse merk Montibello, een duurdere lijn. Dit is een cosmeticalijn met een hoge concentratie werkzame stoffen, een mooie uitstraling en beleving. Het merk heeft verschillende productlijnen met ieder een eigen kleur. Klanten vinden dat handig, ze refereren vaak aan de kleur van de verpakking als ze iets willen kopen maar de naam van de crème niet meer precies weten. 
Een jaartje terug ben ik ook met de verkoop van Aloë Vera gestart via netwerkmarketing. Via cursussen leer ik aan consumenten hoe ze hun huid moeten verzorgen. Dat netwerkbedrijf is een heel  fijn bedrijf om zaken mee te doen en ook dat merk heeft een goede prijs/kwaliteit verhouding. 

Welke prijzen vraag je?
Voor een basisbehandeling van 2 uur vraag ik € 57,50. Maar voor iedere handeling extra (harsen, wenkbrauwen verven, wimpers verven) vraag ik ook een vergoeding. En natuurlijk verkoop ik veel producten. 

Hoe ziet je klantenbestand er uit?
Mijn klanten zijn tussen 40 en 70 jaar oud. Omdat ik al heel lang schoonheidsspecialist ben zijn mijn klanten ook wat ouder geworden en met me meegegroeid. Wat ze gemeen hebben is  dat het bewuste mensen zijn die vol in het leven staan. Ze hebben veel interesses en werk(ten) en reizen vaak veel. Je zou verwachten dat juist deze mensen weinig tijd besteden aan een behandeling, maar ze komen juist hier om te ontspannen en daar nemen ze bewust de tijd voor. Ik heb een echte klik met mijn klanten.

Hoe kom je aan nieuwe klanten?
Ik heb een website gemaakt, maar ik krijg niet echt veel nieuwe klanten hierop binnen. Maar ik besteed ook geen aandacht aan de website, er staat minimale informatie op. Hier in Oosterhout is het snel gegaan. Een van mijn eerste klanten was een kapster met een eigen salon. Ik heb haar een behandeling gegeven. Na afloop vroeg ze mijn kaartje zodat ze mensen kon doorsturen als ze behoefte hebben aan huidverzorging. En via haar heb ik heel veel nieuwe klanten gekregen. Samenwerking loont!

Waarom is jouw salon succesvol?
Van de inkomsten van mijn salon kan ik in mijn eigen levensonderhoud voorzien. Ik heb mijn oren en ogen altijd open. Ik ben er eigenlijk ook altijd mee bezig. Ik heb veel geleerd van wat mijn collega's niet goed doen. Sommige schoonheidsspecialisten werken op de automatische piloot, terwijl ik vind dat je juist creatief moet zijn. Je moet veel productkennis hebben, weten wat je gebruikt en luisteren naar je klanten. Ik kijk welke huidproblemen ze hebben en  geef ze advies over welke producten ze kunnen gebruiken, dat maakt de behandeling compleet.

Wat zou je kunnen verbeteren?
Soms willen mensen een kortere behandeling dan ik. Ik werk zonder klok, ik kan niet stoppen, ik ben bang dat ik het dan niet goed genoeg doe. Ik wil dus sneller tevreden zijn  over mezelf als ik een behandeling uitvoer.

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (3)

Reageren
  • 24.01.2014 - 07:29 uur | Wanda Kuijpers

    Dame met een groot hartvormig het vak en voor de klanten. En top dat je ook aandacht aan de binnenkant besteed. Zoveel huidproblemen komen namelijk van de darmen vandaan. Nog steeds wordt daar in opleidingen geen aandacht aan besteed. Onvoorstelbaar. Volgens mij ben je een hele goede vakvrouw.
    Groeten,
    Wanda Kuijpers
    Allure

  • 09.01.2014 - 18:06 uur | Jan Kuipers

    Een mooie blik achter de schermen van je salon. Persoonlijk vind ik het jammer dat je niet meer met je website doet. Ik denk dat je daarmee meer klanten kunt werven en ook meer producten kunt verkopen.

  • 09.01.2014 - 14:22 uur | Manuela Vonk

    Geweldig hoe enthousiast je nog bent na 23jaar!! Super leuk om te lezen!