Volg ons op

Search
Generic filters
Exact matches only

Uit het Jaarverslag
2016 Nederlandse Cosmetica Vereniging  blijkt dat de diversiteit
van de verkoopkanalen van cosmetica de afgelopen jaren sterk is toegenomen. De consument heeft
steeds meer mogelijkheden om cosmetica aan te schaffen. Het meer traditionele
kanaal zoals supermarkt, drogisterij en parfumerie is nog erg belangrijk voor
de verkoop van cosmetica. Maar de verkoop via het zogenaamde alternatieve
kanaal zoals e-commerce (online), budgetstores, lifestylewinkels, modewinkels,
Schiphol, apotheek, schoonheidsspecialist en kapper neemt ieder jaar verder in
belang toe.

In totaal
2,8 miljard besteed

Gebaseerd op onder meer de gegevens van Nielsen en GfK
concludeert de NCV dat in 2016 de totale consumptieve bestedingen bijna 2,8
miljard euro bedragen en dat de totaalmarkt van cosmetica een kleine positieve
ontwikkeling van ongeveer 1 a 2% laat zien, vooral ingegeven door de groei in
het alternatieve kanaal. Er is ook een groei in het aantal verpakkingen
gerealiseerd.

De cosmeticamarkt staat met name in omzet onder druk. Dit is
deels promotie gedreven. Bijna alle deelmarkten hebben te maken met een stijging
van de promotiedruk, door meer en ‘diepere’ promoties (bijvoorbeeld 1+1). Hierdoor is waarde uit de markt
gevloeid. In totaal wordt in personal care 33,5% (32,1% in 2015) in promotie
verkocht.

Belangrijke thema’s
voor de consument blijven gezondheid, welzijn en verzorging. Bij
aankoopbeslissingen zijn toegevoegde waarde en gebruiksgemak essentieel.
Volgens GfK zijn er meer kopers van cosmetica in 2016 geweest dan in 2015, deze
mensen kopen gemiddeld wel iets minder vaak en besteden per koper minder. Door
de vergrijzing groeit het aantal kleine huishoudens (1 of 2 personen). Dit maakt
dat de volume per koper afneemt.

Het belang
55+ consumenten neemt toe

Het grootste deel van de producten voor de persoonlijke
verzorging wordt gekocht door gezinnen met kinderen. Het belang van de oudere
consumenten (55+ shoppers) neemt echter sterk toe. Dit komt doordat deze
groep relatief veel en een toenemend aantal cosmeticakopers bevat (meer dan 80%
van alle personen in deze groep koopt persoonlijke verzorgingsproducten). Hun
gemiddelde besteding aan cosmetica is toegenomen. Zij zijn hiermee een
belangrijke en groeiende doelgroep! Daarnaast is er in 2016 sprake van een
toename in de uitgaven van cosmetica in jonge huishoudens zonder kinderen. Ook
deze groep kocht in 2016 meer cosmetica dan in 2015, en tevens is deze groep in
omvang gegroeid, maar in absolute zin blijven ze nog wel achter bij de oudere
consumenten.

Onderscheidende
producten met duidelijke consumentenvoordelen

Het laatste kwartaal van 2016 heeft een duidelijke groei laten
zien ten opzichte van 2015. Het consumentenvertrouwen is fors toegenomen en
daardoor ook de koopbereidheid. Aandacht is er voor gezondheid maar ook voor
schoonheid. Het is daarom dat de NCV voorzichtig optimistisch is ten aanzien
van de bestedingen voor cosmetica, ook al is de verwachting dat in met name het
traditionele kanaal de ontwikkeling moeilijk zal zijn. Met name in omzet
vanwege de te verwachte effecten van de btw-verlaging voor zonnecosmetica en
tandpasta en door de blijvend toenemende promotiedruk. Dit maakt dat de
consumenten zich steeds minder bewust zijn van de voordelen van een specifiek
product en enkel nog vergelijken en hun aankoopbeslissing nemen op basis van de
prijs. Voor het creëren van groei en toevoegen van nieuwe waarde aan de markt
is het belangrijk nieuwe onderscheidende producten te blijven maken met
duidelijke consumentenvoordelen.

Online zal in aandeel verder groeien vanwege het gemak en het
uitgebreide assortiment. Als de consument in de winkel is (met name
drogisterij/parfumerie), verwacht hij kwaliteit en goed advies.

In het Jaarverslag 2016 van de Nederlandse Cosmetica
Vereniging (NCV) lees je meer over de belangrijkste marktontwikkelingen. Het
verslag is hier gratis te downloaden.

Comments


Gerelateerde artikelen