In de beautybranche worden op dit moment zowel beautyprofessionals als niet-professionals benaderd om via directe verkoop van cosmetica een eigen carrière vorm te geven of om financieel onafhankelijk te worden. Je krijgt een uitnodiging via LinkedIn, je komt deze bedrijven tegen op beautybeurzen en vertegenwoordigers van deze bedrijven posten op diverse fora en groepen op internet. Het gaat dan vaak om distributeurs van een multi level marketing bedrijf (MLM bedrijf) en dit staat ook wel bekend als netwerkmarketing, relatiemarketing en teammarketing. Het is een zakenmodel waarbij diensten of producten verkocht worden door middel van een gelaagd systeem van vertegenwoordigers of distributeurs, die ook wel (verkoop) consultant genoemd worden. Voorbeelden hiervan zijn Amway, Herbalive,  Oriflame en For Ever Living.

Het samenwerken met deze bedrijven kan interessant zijn wanneer je graag van huis uit wilt werken, geen baas wil hebben en een grote dosis aan zelfstandigheid bevat. Het is ideaal om te combineren met huishouden en gezin, zo wordt gezegd. Geen wonder dat vrouwen in het algemeen en de zelfstandige beautyprofessional in het bijzonder zich aangesproken voelen. En als het daarnaast ook nog eens lastig is om als schoonheidsspecialiste of nagelstyliste in deze barre tijden je omzet op peil te houden  dan is de keuze misschien snel gemaakt.

Wordt er al gewerkt met MLM bedrijven, en zo  ja, waarom? Of waarom niet?  We vroegen het aan de leden van het Beaustypot.nl Trendpanel en presenteren je de feiten.

7% Van de beautyprofessionals is verkooppartner van MLM bedrijf en 4% wil het worden

Van alle beautyprofessionals werkt 7% samen met een mlm bedrijf. De merken waar deze professionals mee werken zijn LR Beauty & Health, FM Group, Amway, Doterra, Oriflame, Nutrimetrics, Nuskin, Herbalife, For ever Living en Blèzi Cosmetics.

De belangrijkste redenen om samen te werken met deze bedrijven zijn dat men de kwaliteit van de producten goed vindt, men het een goed business concept vindt en om extra inkomsten te genereren.
Andere voordelen die genoemd worden zijn dat men het vindt passen bij de manier van werken, je kunt opleidingen en trainingen volgen en je hebt er goede carriere mogelijkheden.
4% van de beautyprofessionals werkt nog niet met mlm bedrijven maar heeft wel interesse.

82% Van de beautyprofessionals is geen verkooppartner van een MLM bedrijf en wil het ook niet worden

De meeste beautyprofessionals (82%) werken niet als verkooppartner van een mlm bedrijf en willen dat ook niet worden. Men heeft er eenvoudig geen interesse in of behoefte aan of het business concept spreekt (helemaal) niet aan. Er is ook een groep die het geprobeerd heeft maar ermee gestopt is omdat men er geen goede ervaring mee had.
De niet-fans van mlm bedrijven vinden het geen sympathieke verkoopmethode, het voelt niet goed, je moet met de producten leuren. Daarnaast wil een grote groep professionals op de eigen manier werken en niet afhankelijk zijn. 
Volgens sommigen voegt het weinig toe aan de eigen werkwijze, iedereen kan consulent worden en je hebt geen exclusiviteit.
Tot slot: 7 % van de professionals weet het nog niet.

Wat vind jij?

Wat vind jij van de opkomst van MLM bedrijven in de beautybranche? Is het dé manier om je omzet te vergroten en de crisis te lijf te gaan? Of juist niet? Plaats jouw reactie hieronder.

Gerelateerde berichten