Volg ons op

Search
Generic filters
Exact matches only

Groene cosmetica, natuurlijke ingrediënten, natural looks… de beautybranche maakt vaak de connectie naar de natuur. Vanuit een filosofie, vanuit een zoektocht naar de meest effectieve producten en/of vanuit marketing. In deze editie kijken we ook in de rubriek Me-Time naar de natuur. Want een dagelijkse dosis natuur helpt je geest al enorm! 

Fun fact: je hersenen werken letterlijk anders op het moment dat je je in de natuur bevindt. Wanneer je je verbonden voelt met de natuur, vindt er een wonderbaarlijke verschuiving plaats in je bovenkamer. Wetenschappelijke onderzoeken tonen aan dat je hersenen kalmeren en je zenuwen ontspannen. Je immuunsysteem wordt gestimuleerd en herstelprocessen worden geactiveerd wanneer je je in de natuur bevindt. Iets dat we, in onze hectische levens waarin we onze hersenen behoorlijk uitputten met logische verbanden leggen, informatie ontvangen, informatie beoordelen en beslissingen nemen, terwijl er tegelijk continue stroom van afleiding en verleiding is. Niet  zo’n fun fact: onze hersenen krijgen simpelweg onvoldoende rust. 

Shinrin-yoku
Vanwege onze hectische en veelal ‘natuur-arme‘ levens, is er weer meer en meer aandacht om de natuur op te zoeken of in huis te halen. Bovendien stapelen de wetenschappelijke onderzoeken en de ervaringsverhalen van mensen zich op: veel natuur om je heen, doet goed. En andersom, een natuurarme omgeving is slecht voor je gezondheid en kan leiden tot een lange lijst aan (vage) klachten die bijvoorbeeld samenkomen in het ‘sick building syndrome’. In de jaren tachtig beseften ze in Japan al hoeveel een wandeling in de natuur  doet voor lichaam en geest. De term Shinrin-yoku zegt je misschien niet zoveel, maar het vertaalde fenomeen Forest Bathing (een bosbad nemen) heb je vast al eens gehoord. Het klinkt  even weldadig als het is: je even onder laten dompelen door het bos met al  haar geuren, geluiden, kleuren en structuren. 

Natuur in je huis & salon
Een verbonden gevoel met de natuur werkt als een resetknop voor je hersenen. Maar je kunt de natuur ook meer in huis halen en in je salon, waar je een groot deel van je dag doorbrengt. Omgeef jezelf met planten vol natuurlijke geuren en kleuren. Maak een ritueel van het verzorgen van deze planten aan het einde van je lange dag. Gooi niet snel een glas water in de pot en trek een verdord blad niet gehaast weg, maar neem de tijd om te kijken naar de plant. Het blad, de aarde en de eventuele bloemen. Combineer het met eerdere tips uit de Me-time serie: het verzorgen van je planten kan een gewoonte zijn aan het einde of het begin van je dag, dat je als mindfulness oefening even een paar minuten tot rust kan laten komen. Extra pluspunt: de planten zuiveren de lucht in de ruimte.

Luister naar de natuur
Het ontspannen effect van de natuur is het meest krachtig wanneer je de verbondenheid met de natuur voelt. Een wandeling in het bos, terwijl je muziek luistert of aan het bellen bent, is logischerwijs minder effectief. Al je zintuigen laten meegenieten van het natuurmoment is ideaal, maar laten we eerlijk zijn: er zit maar 24 uur in een dag en zo dichtbij is het bos of het strand misschien niet voor je. 

Je kunt jezelf en je hersenen wel een beetje voor de gek houden door alleen naar de natuurgeluiden te luisteren. Regendruppels op een dak, golven die op een verlaten strand aanspoelen, een concert van vogels in het bos of het bekende ‘kabbelende beekje’… Spotify en Youtube staan er vol mee. Doe je ogen dicht en luister een moment vol concentratie, terwijl je jezelf voorstelt op de plek van het geluid. Combineer het met een positieve herinnering en je hersenen zullen direct gelukshormonen aanmaken. Desalniettemin, maak het jezelf niet te makkelijk en zoek die natuur ook in het echt op: neem dat bosbad! 

Magic powers van planten
Een hele verzameling planten in mooie potten zorgen niet alleen voor een hippe uitstraling van je huis of je salon, maar helpen ook je gezondheid. Even een rijtje met de ‘superpower-effecten‘ die kamerplanten hebben op de mensen die er dagelijks bij verblijven: 

  • verlaging van de bloeddruk 
  • vergroten van reactievermogen 
  • vergroten van alertheid
  • vergroten van productiviteit
  • vergroten van het gevoel van welzijn
  • positiever gevoel over de ruimte
  • sneller herstel bij ziekte
  • vermindering van angstige gevoelens

Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Gerelateerde artikelen