Volg ons op

Search
Generic filters
Exact matches only

Bij de marktontwikkelingen van producten voor de persoonlijke verzorging is terug te zien dat 2021 nog steeds een coronajaar was. We hadden nog te maken met maatregelen, zoals de sluiting van niet-essentiële winkels in het eerste kwartaal en in december (de belangrijke kerstverkoopperiode), het thuiswerken en het mondkapje. Hierdoor zien we dat mensen hun gedrag, wellicht blijvend, veranderd hebben. Toch laten de meeste deelmarkten in 2021 weer een positieve ontwikkeling en dus herstel zien. Met name in de loop van 2021 zien we dan ook dat er weer meer decoratieve cosmetica en geuren worden gekocht. De deelmarkten die dalen (bijvoorbeeld zeep) blijven op een hoger niveau dan in 2019. NCV-directeur Ronald van Welie ”Hygiëne en gezondheid zijn enorm belangrijk voor de consument. Producten die bijdragen aan het welzijn worden om die reden aangeschaft. In 2021 bedragen de totale consumptieve bestedingen aan producten voor de persoonlijke verzorging, gebaseerd op gegevens van NielsenIQ en GfK Netherlands € 2,9 miljard en dat de totaalmarkt van cosmetica hiermee een lichte groei versus 2020 laat zien. Per hoofd van de bevolking een besteding van ongeveer € 166,- per jaar.”

De omzet in de meer traditionele kanalen (supermarkt, drogisterij, parfumerie) stagneert. Er is minder traffic in de winkels en er was sprake van een verschuiving naar online. De coronamaatregelen hebben invloed gehad op het onlineshopgedrag, de stijging van online bestedingen is duidelijk en cruciaal voor de omzetontwikkeling. Er zijn veel onlinespelers bijgekomen en veel spelers hebben hun onlinemogelijkheden verbeterd en uitgebreid. Voor cosmetica geldt dat er een online omzetgroei is van 15,9%. In alle deelmarkten, op zeep na, is er een positieve omzetontwikkeling via online. Er uit springen zonnecosmetica (39,7%) en mond- (33,7%) en haarverzorging (31,8%).

Het is moeilijk een voorspelling te doen voor het jaar 2022. De oorlog in Oekraïne, de tekorten, de stijging van de grondstofprijzen en transportkosten, de inflatie, corona en het afnemende consumentenvertrouwen zorgen voor veel onzekerheid. Ook cosmeticaproducten zullen mogelijk duurder worden. Mensen blijven echter altijd cosmetica gebruiken om zich te verzorgen, maar mogelijk zal hun gedrag veranderen. Ze zullen zorgvuldiger kiezen uit retailers en producten. Misschien gaan ze minder producten gebruiken of ze kiezen voor minder dure producten, zodat het ‘value for money’ segment (onder meer producten in promotie en private label) zal groeien. Omdat consumenten van alle leeftijden nu weten hoe eenvoudig online en digitaal te opereren, zal het belang van online verder toenemen. Om de concurrentie met online aan te kunnen, zullen winkels zich met een mooi assortiment aan kwalitatieve producten en service door enthousiast en goed personeel moeten onderscheiden. Ditzelfde geldt bij de kapper en de schoonheidsspecialist.

In het Jaarverslag 2021 van de NCV lees je meer over de marktontwikkelingen. Het verslag is hier te downloaden.

 

Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


Gerelateerde artikelen