Jongens houden van voetbal en meisjes zijn gevoelig. Er zijn nog steeds veel clichés over de typische rollen voor jongens en meisjes. Wat is de situatie op het gebied van cosmetica? Zijn jongens echt zulke vreemden voor persoonlijke verzorgingsproducten zoals vaak wordt beweerd? En welke verschillen zijn er als het gaat om het gebruik van de producten? In een – in opdracht van de NCV – uitgevoerde studie door werd duidelijk dat jongens veel hebben ingehaald op het gebied van persoonlijke verzorging. De NCV laat het onderstaande op hun website weten.

Jonge mannen associëren ‘cosmetica’ nog steeds met make-up en andere decoratieve cosmetica. Maar net als jonge vrouwen hechten ook jonge mannen waarde aan een verzorgde uitstraling – hetgeen ze beiden nauw associëren met hun eigenwaarde én zelfvertrouwen.
Bij de eerste tekenen van puberteit beginnen zowel jongens als meisjes cosmetica te gebruiken die helpen tegen vettig haar, transpiratiegeur of puistjes. Jongens verlaten het huis niet meer zonder dagelijks douchen, hun haar te wassen en een deodorant te gebruiken. Ze gebruiken producten om de individuele persoonlijkheid te benadrukken en hun aantrekkelijkheid te vergroten. In het geval van haarstyling overtreffen ze de meisjes eigenlijk en zijn aanzienlijk avontuurlijker wat hun kapsels betreft. 58 procent van de jongens gebruikt haarstylingproducten minstens één keer per dag. Veel jonge mannen investeren ook meer tijd en moeite in het verzorgen van hun baarden. Meisjes gebruiken producten zoals lippenstift, eyeliner en mascara om hun vrouwelijkheid te benadrukken. Meer dan de helft gebruikt minstens één keer per dag mascara.

EMOTIONELE WERELD

En hoe zit het met de emotionele wereld van jongeren? Zijn emoties nog steeds het exclusieve domein van meisjes? Ook hier laat de studie zien dat jongens de traditionele genderrollen zijn ontgroeid. Voor jongens zijn emoties een nieuw ontdekt onderdeel van hun eigen persoonlijkheid. Ze worden steeds meer geconfronteerd met hun gevoelens. Waarden spelen ook een belangrijke rol in het leven van jongens. 85 procent van de mannen die aan de studie deelneemt, geeft aan dat hun familie erg is belangrijk voor hen. 77 procent zegt dat ze graag een eigen gezin willen hebben.
Terwijl de jongens bedachtzamer bleken te zijn dan verwacht, waren de meisjes verrassend minder geïnteresseerd in iemands persoonlijkheid of waarden. Veel meisjes wilden gewoon als aardig worden beschouwd en vriendelijk. “Eigenlijk wil je er alleen goed uitzien. En dat je iemand bent waarmee mensen tijd willen doorbrengen”, zegt een meisje.
Voor zowel jongens als meisjes is er een grote mate van onzekerheid met betrekking tot liefde en de bijbehorende relaties. Puberteit is een zeer verontrustende fase in het leven van jongeren. Het wordt vaak ervaren als een chaotische, ongecontroleerde toestand, en niet alleen met betrekking tot persoonlijke uitstraling. Hun beste vriend is bijna belangrijker dan een hechte romantische relatie. Vrienden lijken betrouwbaarder en meer veiligheid te bieden dan een relatie. Om die reden vindt 79% het belangrijke vrienden te ontmoeten dan te daten.

Meer informatie: www.ncv-cosmetica.nl 

Gerelateerde berichten