Volg ons op

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

Mindfulness is hot – en dat is niet verwonderlijk, als je ziet hoeveel positieve eigenschappen er aan deze vorm van meditatie worden toegeschreven. Bij mindfulness richt je je aandacht bewust op de huidige sensaties in je lichaam en je geest zonder dat je erop reageert. Je bent je in alle openheid volledig bewust van je ervaring van dit moment. Maar hoe werkt mindfulness nu precies en kun jij er in je vak iets mee?

De achtergrond van mindfulness

Mindfulness kent een lange geschiedenis en wordt al duizenden jaren beoefend door aanhangers van het boeddhisme. Ook in zeer oude mystieke christelijke stromingen werden al vergelijkbare meditatietechnieken gebruikt. De Amerikaan Jon Kabat-Zinn was de eerste die mindfulness losmaakte van de boeddhistische gedachte. Daarmee legde hij de basis voor de toepassing van ‘aandachttraining’ in de formele gezondheidszorg in Amerika en Europa.

Intenser leven, bewuster kiezen

Ken je dat? In gedachten verzonken zit je op de fiets en als je opschrikt uit je gedachten denk je ‘Hè, ben ik hier al?’ Je bent op zulke momenten ergens anders met je gedachten en dus niet aanwezig in het hier en nu. En dat is nu precies wat mindfulness is: de sleutel tot het hier en nu.

Met mindfulness kun je bewuster en intenser leven. Als je vaker je aandacht stuurt, creëer je afstand tussen jezelf en de drukte in je hoofd. Je geest komt tot rust, je ontspant en je kunt je beter concentreren.

Omdat je in het hier en nu bent, maak je bewustere keuzes. Je beseft ook eerder wanneer je gespannen bent, of terechtkomt in gedachtenpatronen die niet nuttig zijn. Doordat je bewustzijn toeneemt, herken je bovendien eerder de momenten waarop je over je eigen grenzen dreigt te gaan.

Aandachttraining

Om mindful door het leven te gaan, heb je geen speciale talenten nodig; mindfulness is een vaardigheid waar je jezelf simpelweg in kunt oefenen. Een workshop of korte mindfulnesstraining of aandachttraining is een goede manier om kennis te maken met de kracht van mindfulness. Als je mindfulness echt deel van je leven wilt maken, dan moet je er dagelijks tijd in investeren.

Ook zonder training kun je mindfulness op eenvoudige wijze in je leven brengen, bijvoorbeeld door je dagelijks een poosje op je ademhaling te concentreren, bewust te eten en te drinken, of je tanden te poetsen met volledige aandacht.

Balans tussen lichaam en geest

In het hectische leven van tegenwoordig verlangen veel mensen naar balans tussen lichaam en geest. Balans die ze voor een deel wellicht zoeken en vinden in de beautybranche.

Wat bied jij je klanten op dit vlak? Als je mindfulness integreert in je praktijk, weet je zeker dat je aansluit bij een van de belangrijkste wellness-trends van dit moment!

Misschien wil je eerst zelf de positieve effecten van mindfulness ervaren? Meld je dan snel aan voor een workshop of training! Wellicht ben je daarna zó enthousiast dat je je cliënten binnenkort een weldadige ‘hier en nu’-ervaring biedt. Wat dacht je bijvoorbeeld van een ‘Mindful Massage’ of een ‘Mindful Manicure’?


Gerelateerde artikelen