Volg ons op

Search
Generic filters
Exact matches only

Je werkt hard, investeert in jezelf en je bedrijf en opeens lijkt het of iedereen ‘echt alleen maar door jou’ behandeld willen worden. Je mailbox explodeert met afspraakverzoeken en je agenda vult zich sneller dan je kunt bijhouden. Om nieuwe klanten niet ‘nee’ te hoeven verkopen heb je je openingstijden en werkdagen verruimd en bestellingen doe je ’s avonds laat. Niet alleen je klantenbestand groeit enorm, maar je bankrekening groeit gestaag mee. Je collega’s complimenteren je met je prachtige bedrijf terwijl je accountant zegt dat je nu echt eens wat kosten moet gaan maken. Herkenbaar?

Dan kan het zomaar eens zijn dat je bedrijf serieus aan het groeien is. Een spannende en fantastische tijd, mits alle groeifactoren goed in verhouding zijn. Wanneer je hebt geconstateerd dát je groeit, dan ben je in de luxe positie dat je kunt kiezen waarin je verder wilt groeien. Is dat in omzet, in personeel, in het aantal vierkante meters, in behandelingen, in vrije tijd, in creativiteit of wellicht een voor jou heel belangrijke andere groeifactor?

Investeren
Wanneer jouw groeifactoren zijn uitgedacht, benoemd, vastgesteld, geïndexeerd, berekend, goedgekeurd en voorbereid ga je hiermee aan de slag. Voor veel ondernemers zijn de groeifactoren als snel duidelijk: meer vierkante meters (dus wellicht ook een ander pand), het aannemen van (meer) personeel en een nieuw merk erbij mét dito behandelingen. Meestal is het beter om één groeifactor tegelijkertijd aan te pakken, maar bij de meesten zit dat niet echt in hun aard en pakken ze alles tegelijkertijd aan! Het valt of staat met je financiële situatie, de risico’s van een financiering, de bereidheid om te investeren en alle mogelijkheden hiertoe. Vaak zul je merken dat wanneer je de groeifactoren hebt ingezet, je een paar jaar later alweer voor hetzelfde euvel staat. Zakelijke kansen en bedreigingen blijven nu eenmaal komen en gaan. Het is maar hoezeer je durft te investeren in zowel je bedrijf als jouw persoonlijke groei.

Juiste sturing
Als je eenmaal op de plek van bestemming denkt te zijn, wat dan? Gelukkig komen uitdagingen altijd samen met groeifactoren op je pad en ben je daardoor nooit echt op je eindbestemming. Wanneer je wilt groeien met je bedrijf, moet je je altijd richten op de kwaliteit van je dienstverlening en niet op de kwantiteit. Wanneer je uitsluitend bezig bent met kwantiteit, zal de kwaliteit van je dienstverlening snel dalen. En ga er dan maar vanuit, dat het dan ook weer snel bergafwaarts kan gaan. Een hogere omzet willen we uiteindelijk allemaal heel erg graag, maar dat is niet de belangrijkste drijfveer om dag in, dag uit met je bedrijf bezig te zijn. Hetgeen jou de twinkeling in je ogen bezorgt is hetgeen wat je drijft en wat je laat groeien! Een juiste sturing van de groeifactoren geeft je richting op weg naar je bestemming. En het leukste is immers de weg er naartoe en niet de eindbestemming zelf…

Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Gerelateerde artikelen