Volg ons op

Search
Generic filters
Exact matches only
Filter by Custom Post Type

We kent ze niet de websites waar je met flinke korting producten of diensten (deals) kan kopen, denk aan Groupon, Vakantieveilingen etc. Vaak staat er naast een dergelijke deal het aantal reeds verkocht. Deze aantallen zijn indrukwekkend en wellicht heb je er als ondernemer dan ook al eens over nagedacht om zelf ook zo’n deal aan te bieden via een dergelijke site, want wie wil er nu niet honderden extra klanten?! Maar profiteer jij als ondernemer nou echt van zo’n actie, of zijn alleen de aanbieders en de klanten de grote winnaars?

Na de zomer zag ik het aantal nieuwe klanten afnemen, paniek in de tent! Want hoe krijg je zo snel mogelijk weer een nieuwe aanwas van klanten en nog belangrijker zie je je omzet stijgen? Ik nam contact op met de meest populaire aanbieder van deze deals en een paar dagen later ontving ik een van hun accountmanagers in de zaak.

Waar ik al snel achter kwam is dat ik hier niets op ging verdienen. Er wordt verwacht dat je een van je meest kostbare of populaire diensten als deal inzet. In mijn geval de gezichtsbehandeling van 75 minuten waarvoor de klant doorgaans €60 betaalt. Hierop zou een korting van tenminste 50% worden toegepast, waardoor de klant dus slechts €30 zou betalen. 50% hiervan is voor de website die de deal publiceert, de andere helft voor de ondernemer. €15 euro dus! MAAR… jij als ondernemer draagt wel BTW af over het hele bedrag van de voucher dus van je €15,- gaat nog eens €1,03 af. We hebben nu €13,97 op de teller. De kosten die ik zelf heb aan deze behandeling liggen op minstens €8 (huur salon, materiaal, producten, was, transactiekosten pin etc) wat dus betekend dat ik voor maximaal €7,- sta te werken 5 kwartier lang. Daar begon ik me toch wel even achter de oren te krabbelen.

Ik hoef je niet uit te leggen dat ik niet direct stond te springen om in zee te gaan met deze website en ik besloot er over na te denken en eerst eens wat speurwerk te doen naar ervaringen met dergelijke websites van andere ondernemers. Daar werd ik ook niet blij van. Verhalen van bedrijven die zo lang en vaak onder hun kostprijs moesten werken dat ze hierdoor failliet gingen (je mag overigens wel zelf het maximaal te verkopen vouchers aangeven), tegenvallende resultaten, een administratieve valkuil, en zo ging het nog wel even door. Mijn besluit was dan ook om het niet te doen.

Mijn grootste doel was om nieuwe klanten te werven (en te behouden), dat gaat niet gebeuren met dergelijke deals, je hebt wel profijt als je voor meer naamsbekendheid gaat. De klanten die deze deals kopen zijn op zoek naar hoge kortingen en zullen dat ook blijven doen (is mijn conclusie na een klein zelf opgezet marktonderzoekje). Het zijn geen terugkerende bezoekers (de enkele uitzondering daargelaten) want deze mensen hebben jouw salon uitgekozen op de deal, niet op kwaliteit, de goede naam oid. Deze mensen bezoeken een maand later jouw concurrent die de dag na jouw deal ook een deal heeft afgesloten en dus ook voor nop staat te werken.

Mijn conclusie is dan ook dat dergelijke website een doodsteek kunnen zijn voor ondernemers (in een online artikel wordt Groupon zelfs “het paard van Troje in digitale vorm” genoemd) maar waar ik nog treuriger van word is dat dit helaas ook geldt voor de branche.

Dit artikel is geschreven door Daphne Neufeglise

Comments


Gerelateerde artikelen