Korting op prijs maakt drempel beautybehandeling lager

Ondernemerstips | 2802 keer bekeken
Korting op prijs maakt drempel beautybehandeling lager

Uit onderzoek van Groupon blijkt dat 29% van de Nederlanders tenminste 1 x per jaar een beautybehandeling ondergaat terwijl dat percentage bij de online koopjesjagers maar liefst 47% bedraagt. Een fikse korting op de prijs van een beautybehandeling is voor 91% van de online koopjesjagers de belangrijkste reden om zichzelf eens met een beautybehandeling te verwennen. Slechts de helft van de mensen geeft naast hun beautydeal 10 tot 30 Euro extra uit aan producten of consumpties. Voor 64% van de mensen verandert het beeld van het bedrijf niet nadat ze gebruik hebben gemaakt van de deal. Het lijkt er op dat de online deals consumenten helpen om goedkoop nieuwe ervaringen op te doen, maar daar blijft het dan in de meeste gevallen ook bij.  

Koopjesjagers
Bijna alle Nederlanders (98%) maken gebruik van koopjes. Het internet wordt veel geraadpleegd voor de zoektocht naar de beste deals. Zo struinen zes op de tien (61%) Nederlanders minstens een keer per maand het internet af voor goede deals en korting. Dit blijkt uit recent onderzoek van Groupon onder 1.250 Nederlandse respondenten. Uiteraard is korting op producten en services voor 91% van de online koopjesjagers de belangrijkste reden om dealsites te gebruiken. Een beetje reistijd houdt de Nederlander daarbij overigens niet tegen, aangezien zes op de tien Nederlanders bereid zijn om tot 25 km te reizen voor een deal. Eén op de vijf Nederlanders is zelfs bereid om 50 km of verder te reizen. “Online deals helpen consumenten om nieuwe ervaringen op te doen” aldus Jan Willem Kaasschieter, directeur bij Groupon

Vaker beautybehandeling door deals
Op zoek naar mooie deals komt het spontane karakter van Nederlanders bovendrijven. Zo maakt 59% van de online koopjesjagers gebruik van deals van aanbieders waar ze nog nooit eerder een product of dienst hebben gekocht of überhaupt van gehoord hebben. En blijken deals voor 27% van de Nederlanders een goede stimulans te zijn om nieuwe plekken te ontdekken. Ook voor de beauty-branche geldt dat 22% van de online koopjesjagers vaker van een beautybehandeling gebruik maakt dankzij dealsites. Daarbij verwent 47% van de online voordeelzoekers zich ten minste één keer per jaar met een beautybehandeling ten opzichte van 29% van de consumenten die geen gebruik maken van dealsites. Bijna de helft van de online voordeelzoekers (46%) geeft naast hun beautydeal 10 tot 30 euro extra uit. “Wij merken ook dat consumenten die met een Groupon-voucher bij ons zijn geweest voor een beautybehandeling vaak extra geld uitgeven naast de deal. In de vorm van producten die wij tijdens de behandelingen gebruiken of in de vorm van consumpties. Zodoende levert de deal met Groupon ons ook extra inkomsten op”, aldus Patricia Hesterman, manager van de Wellnessboerderij in Egmond aan den Hoef.
 
Online deal verandert beeld aanbieder doorgaans niet. 
Voor 64% van de online koopjesjager verandert het beeld van het bedrijf dat zijn product of dienst via een online kortingsdeal aanbiedt niet nadat ze gebruik hebben gemaakt van een deal. Voor 32% draagt het aanbieden van een deal bij aan de positieve beeldvorming van het bedrijf. Zo heeft 32% van de online koopjesjagers een positiever beeld van een aanbieder nadat ze gebruik hebben gemaakt van een deal.  
Een goede prijs, goede ervaring en hoge kwaliteit zijn volgens 61% van de Nederlanders de drie belangrijkste redenen om terug te gaan naar de aanbieder die zij via een online kortingssite bezochten. Maar ook als er helemaal niets van de prijs afgaat, blijkt 56% terug te gaan naar de desbetreffende winkelier of ondernemer waar zij een deal kochten.

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (4)

Reageren
  • Dit is een reactie van de schrijver
    20.02.2014 - 18:28 uur | Inge de Munnik

    Ik heb de gegevens van het onderzoek via een persbericht ontvangen. Voor het onderzoek zelf moet je bij Groupon zijn. Ik vrees dat je geen inzicht zult krijgen in het totale onderzoek ;-(

  • 19.02.2014 - 08:22 uur | Monique van der Aa

    Helemaal met Daphne eens! Ik kies er dan ook voor niet met Groupon of andere soort aanbieders te gaan samenwerken.

  • 13.02.2014 - 14:07 uur | Christianne Melgert

    Voor een groot deel met ik het eens met de bevinden met betrekking tot Groupon. Wel vind ik dat je zelf ook Groupondeal slimmer in kunt zetten maar alleen als je de mogelijkheden hebt. Als je enkel gezichtsbehandelingen voor een megakorting via Groupon verkoopt is de kans erg groot dat je bedrogen uitkomt zeker als je zelf niet duidelijk een limiet stelt voor het totaal aantal te verkopen Groupons. Als je bijvoorbeeld een gezichtsbehandeling als basis stelt en daarbij 1x een behandeling aanbiedt die normaal ik kuurverband afgenomen dient te worden is de kans groter dat je er wel klanten aan overhoudt. De kritisch/ prijsbewuste klant is ook gebaat en zeker gevoelig voor snel zichtbaar resultaat. De kunst is dan om je klant dit te laten voelen, beleven, ervaren en zien! Door een deal ingezet te hebben via Groupon heb ik 70% van de klanten kunnen behouden, deze komen terug voor vervolgbehandelingen.

    Maar laten we duidelijk zijn over Grouponachtige acties de enige die echt geld verdiend is zeker niet de ondernemer.

  • Dit is een reactie van de schrijver
    10.02.2014 - 11:10 uur | Inge de Munnik

    Ik ben het met Daphne eens. Uit de cijfers lees dat de belangrijkste reden om een beautybehandeling te ondergaan voor koopjesjagers inderdaad de prijs is. En dan is er op internet altijd wel een deal te vinden voor een beautybehandeling die goedkoper is.