Volg ons op

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

Onze branche heeft er veel mee te maken, concurrentie. Het is een begrip waar ik haat en liefde gevoelens voor heb. Het houdt me scherp, creatief en vernieuwend. Niks mis mee dus en het geeft vooralsnog geen problemen. Wat wel problemen geeft zijn de bijbehorende copycats! Dit zijn concurrenten en/of collega’s die mijn berichten kopiëren en deze vervolgens dusdanig aanpassen, zodat het lijkt alsof ze het bericht zelf bedacht hebben. Bloed irritant! Ik besteed hier dagelijks veel aandacht aan. Omdat ik wil beschermen wat ik in al die jaren heb opgebouwd en er gezinnen afhankelijk zijn van de omzet uit mijn bedrijf. In het verleden is mijn gehele huisstijl en zelfs mijn volledige website gebruikt door copycats. Stagiaires en oud werknemers zijn, zonder blikken of blozen, aan de haal gegaan met mijn gedachtegoed. Wanneer ik plagiaat constateer, vindt ik dat ik in mijn recht sta om hierop actie te ondernemen.

Auteursrechtelijke bescherming

In hoeverre sta je wettelijk in je recht wanneer je het doelwit bent geworden van, in jouw ogen, oneerlijke concurrentie? Hoe ga je hier op een correcte en wettelijk juiste manier mee om? Als iemand iets origineels heeft gemaakt, is het natuurlijk niet de bedoeling dat iemand anders daar zomaar mee aan de haal kan gaan. Hiervoor is het auteursrecht in het leven geroepen. Auteursrecht wordt met een Engelse term ook wel ‘copyright’ genoemd. Het auteursrecht biedt iedereen die ‘werken’ creëert automatisch auteursrechtelijke bescherming. Als maker van zo’n werk, mag jij als auteur als enige beslissen over de exploitatie van dit werk. Ook worden deze werken beschermd tegen misbruik door anderen. In de praktijk is het erg lastig aan te tonen wie de auteur van het werk is. Zorg er daarom voor dat je zo origineel en authentiek mogelijk bent. Door jouw creativiteit en originaliteit kun je je veel makkelijker onderscheiden van de rest.

De beste versie van jezelf

Dagelijks wordt ik geconfronteerd met kopieergedrag en de irritatie die hiermee samen gaat. Mijn achterban zegt me dit te zien als een groot compliment en dat ik er niet teveel aandacht aan moet geven. Ik klim direct op mijn bezem, vlieg een rondje door de salon en verspil er altijd té veel van mijn energie aan. Helemaal geen handige aanpak, but I am working on that one. Tegenwoordig ben ik zeer selectief in wat ik met wie deel, want zelfs de meest close collega’s blijken niet te vertrouwen. 

Door toegebrachte schade en schande heb ik geleerd hoe om te gaan met verschillende vormen van plagiaat. 

  • Wanneer het iets simpels als een één-op-één gekopieerd bericht betreft, stuur ik enkel een reactie op dat bericht met hoe origineel ik de tekst vind. Wanneer de desbetreffende persoon direct reageert, weet je dat het bericht binnen 5 minuten verwijderd zal worden. Missie geslaagd en de les is geleerd voor de concurrent. 
  • Bij uitgebreider kopieergedrag, reageer ik door de persoon op het auteursrecht te wijzen en vervolgens een ultimatum te stellen. Op een bepaalde dag of tijdstip moet de inhoud verwijderd zijn, anders zullen er sancties volgen. 

Gelukkig is de concurrentie zich vaak van geen kwaad bewust en daar ga ik dan maar vanuit. Ik kan immers altijd de beste versie van mezelf tevoorschijn halen en daar kan geen concurrent tegenop!

Ik ben ontzettend benieuwd naar hoe jullie hier mee omgaan en zou dit graag van jullie horen!


Gerelateerde artikelen