Volg ons op

Search
Generic filters
Exact matches only
Filter by Custom Post Type

Toen ik op 30 januari het artikel “Welke kwaliteit kan Anbos garanderen” publiceerde had ik in korte tijd veel reacties van collega’s te pakken wat heel wat zei over het algemene beeld dat heerst over onze branche-organisatie. Ook Anbos zelf reageerde op mijn column en nodigde mij uit voor een gesprek. Ik heb alle commentaren van lezers verzameld en ben 17 februari op gesprek geweest in Woerden, waarvan 18 februari het 1e verslag is verschenen: “Ik was met Anbos in gesprek”. 

25 Februari verscheen het 2e verslag “Vervolggesprek Anbos en kwaliteit” waarin 6 belangrijke thema’s aan bod kwamen, zelfs met een persoonlijke visie van mijzelf die zeer ter discussie kan komen staan. Tot mijn grote verbazing werd dit artikel niet zo vaak gelezen en geen enkele reactie….Dit is zo jammer, en typeert waarschijnlijk meteen ons als mens en het doorsnee Anboslid…      Lieve collega’s, ik vraag jullie nog een keer: geef je mening, ieders mening laat ik gelden. Dít is je kans!

Zoals beloofd zou ik in deze 3e column nog 2 onderwerpen aan de orde laten komen van ons gesprek en dat zijn de geschillencommissie en de deskundigheid. 

Geschillencommissie
Aangezien ik alles graag in het kader van positiviteit en klantvriendelijkheid zie, klonk dit voor mij als zeer negatief: als je goed werk levert, veilig en hygiënisch werkt en bovendien een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering hebt, heb je die geschillencommissie waar Anbos mee pronkt toch helemaal niet nodig?? Femke en Jacqueline vertelden mij echter de spreuk die zij te vaak tegenkomen: ‘Als liefde verandert in haat is men tot alles in staat’, en ik geloof dat het toch zo kan werken…

Deskundigheid:
Deskundigheid zal in de toekomst op scholen bekritiseerd worden door een onafhankelijke branche-assessor: Deze assessor beoordeelt vaktechniek, kwaliteitszorg, sociale-, communicatieve- en commerciële vaardigheden en bepaalt of de examenkandidaat voldoet aan de norm van beginnend schoonheidsspecialist. Op dit moment zijn de examinatoren niet altijd even onafhankelijk helaas.
Verder zal onze deskundigheid totaal afhankelijk zíjn en blíjven van onszelf. Anbos geeft aan hier geen controle op uit te (kunnen) oefenen en zullen deze uitspraken dan ook niet meer richting consumenten doen. Wél zullen zij naar buiten brengen dat ze er alles aan zullen doen om hun leden te stimuleren richting uiterste vakkundigheid. Het is dan ook onze eigen verantwoording om dit aan te pakken en zoveel mogelijk informatie te vergaren als nodig is om bij de tijd te blijven. Zoals je kunt lezen in mijn 2e column “Vervolggesprek Anbos en kwaliteit” geef ik mijn persoonlijke visie daarop. Graag ook jouw mening en kritische blik!

A.s. maandag 24 maart ga ik als introducé mee naar de Anbos Theatertour in Breda; verslag volgt šŸ˜‰

 

Dit artikel is geschreven door Ilze van Opstal

Comments


Gerelateerde artikelen