​Klanten bereik je via… social media!


Vraag jij je wel eens af hoe je je klanten het beste kunt bereiken? Via social media maak je een hele grote kans. Uit recente cijfers van onderzoeksbureau Newcom Research & Consultancy blijkt dat maar liefst negen op de tien Nederlanders actief is op social media.

WhatsApp

Dit onderzoeksbureau rekent WhatsApp ook tot de social media. 9,8 miljoen Nederlanders maken gebruik van dit platform, waarmee we elkaar vliegensvlug berichten kunnen sturen. Je ziet steeds vaker dat grote bedrijven dit medium gebruiken om met klanten te communiceren die vragen hebben. Wil je dit zakelijk goed oppakken, dan gaat er best wat tijd in zitten. Mensen verwachten ten slotte snel antwoord.

Facebook

Facebook is anno 2016, na WhatsApp, het populairste social media-platform. Maar liefst 9,6 miljoen Nederlanders hebben een profiel. Daarvan nemen 6,8 miljoen gebruikers dagelijks een kijkje op dit platform. Naast een privé-profiel kun je Facebook ook perfect inzetten voor je salon. Heb je al een pagina voor je bedrijf aangemaakt en motiveer je je klanten om deze pagina te liken? Plaats je regelmatig een update? Beeldmateriaal zoals foto’s en video’s doen het hier goed, maar ook iets persoonlijkere updates scoren over het algemeen veel likes. Veel likes, reacties en deelacties zorgen er vervolgens voor dat je steeds meer mensen bereikt. In de salon vertel je allerlei nieuwtjes aan je klanten; juist die zaken kun je ook prima op je pagina zetten.

LinkedIn

Van de Nederlanders heeft 4,2 miljoen een LinkedIn-profiel. Nu is dit misschien niet het medium bij uitstek om je klanten mee te bereiken, maar het is wel de ideale plek om vertegenwoordigers en andere zakelijke contacten te volgen. Zie dit als netwerken, zoals je dat ook bij verschillende clubs en brancheorganisaties kunt doen, maar dan online. Zorg dat je profiel goed is ingevuld, want het is een extra manier waarop mensen je online kunnen vinden. Als iemand op Google naar jou zoekt, is de kans aanwezig dat hij of zij eerst je LinkedIn-profiel ziet en dan pas je zakelijke website.

Twitter

Dit medium bestaat inmiddels tien jaar en heeft 2,6 miljoen Nederlandse gebruikers. Twitter wordt vooral als nieuwsmedium gezien. Klanten kunnen je uiteraard volgen, maar echt klantencontact kan via Twitter lastig zijn. Dit social media-platform is bijvoorbeeld wel weer erg leuk om op eenvoudige wijze het nieuws uit de beautybranche te volgen. Veel (beauty)journalisten maken gebruik van dit medium en twitteren rechtstreeks vanaf productlanceringen en modeshows.

Instagram

Heb je een jonge doelgroep, dan moet je absoluut gaan Instagrammen. Instagram draait volledig om foto’s die je zelf maakt en plaatst. Van de 15 t/m 19-jarigen gebruik 58 procent deze app. In de categorie tot en met 39 jaar is dit 24 procent, aldus Newcom Research & Consultancy. Instagram draait volledig om beeld, zorg er dus voor dat je mooie foto’s plaatst. Tegenwoordig kun je ook video’s uploaden op Instagram. Het werkt het beste als je foto’s en video’s allemaal één stijl hebben. Vergeet de hashtags niet, bijvoorbeeld #beauty, want zo kun je zelfs wereldwijd mensen bereiken.

Snapchat

De nieuwste trend onder jongeren is Snapchat. Meer dan de helft van de jongeren ‘snapt’ er op los. In Nederland zijn er inmiddels al een miljoen gebruikers. Het grappige aan snapchat is dat foto’s en video’s na een tijdje weer verdwijnen. Daarnaast kun je er ook mooi een beeldverhaal mee maken, zodat je volgers een dagje mee kunnen kijken in de salon. Dit is echt zo’n medium dat je zelf moet ervaren om te ontdekken of het bij je bedrijf past. Heb je een jonge doelgroep, dan zou je hier zeker eens in kunnen duiken.

Pinterest

Wil je je klanten inspireren, dan mag een Pinterest-account niet ontbreken. Voor wie Pinterest nog niet kent: dit is een digitaal prikbord waarop je allerlei afbeeldingen die interessant zijn kunt vastpinnen. In Nederland pinnen twee miljoen mensen. De doelgroep is volwassener dan die van Instagram en Snapchat. Je kunt klanten genereren door jouw stijl te laten zien, maar je kunt tussendoor natuurlijk ook foto’s pinnen van je eigen werk en een album openen met foto’s van hoe je salon er uit ziet. Kortom, een mooie mix van jezelf laten zien en de klant inspireren.

Voor welk medium je ook kiest, verlies één ding niet uit het oog: wees sociaal, plaats niet alleen reclame-uitingen. Als je alleen maar reclame plaatst, werkt dat vaak averechts. Het heet tenslotte niet voor niets social media.

Wist je dat je Beautyspot.nl ook kunt volgen op social media?

Facebook: https://www.facebook.com/beautyspotnl

Twitter: https://twitter.com/Beautyspotnl

LinkedIn: https://www.linkedin.com/groups/1888018/profile

Pinterest: https://nl.pinterest.com/beautyspotnl/

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren