Volg ons op

Search
Generic filters
Exact matches only

“Je hebt concurrentie” ik kijk op vanuit mijn agenda en mijn partner houdt twee prachtige full colour flyers omhoog. Ik pak ze aan, dit is geen budget drukwerk, de flyers zijn aan beide zijde bedrukt en een ervan is van poster formaat. Mijn interesse is gewekt, zeker wanneer ik hun tarieven zien want die zijn verrassend laag, zo laag zelfs dat ik tegen mijn partner grap, “Dit is een salon puur om geld wit te wassen kijk maar naar de prijzen”. Ik vermoed een thuissalon, maar daarvoor vind ik de flyers net even te overdreven voor dus ik besluit de website te bezoeken. Mooie website, prachtig en ruim pand, goede bereikbaarheid (op loopafstand van een NS station, gratis en makkelijk parkeren, in de buurt van een winkelcentrum en in een grote en groeiende jonge wijk), en slechts 5 minuten bij mij vandaan.

Een complete gezichtsbehandeling van 60 minuten, €27,50 een pedicure behandeling van 60 minuten voor slechts €29,50 incl. lakken en nu met gratis voetmassage twv. €7,50. Ik ga over twee weken op zonvakantie en besluit dan ook een afspraak te maken voor een pedicure behandeling zodat ik helemaal klaar ben voor slippers en open schoentjes. Mijn afspraak staat op 5 maart, ik hoop alleen dat ze tegen die tijd nog bestaan.

Want hoe kun je dit soort tarieven aanbieden? Uitgaande van mijn eigen kosten zou ik nooit langer dan 3 maanden overleven. Ik vraag me dan ook af of deze ondernemer wel goed heeft nagedacht toen ze deze zeer scherpen tarieven heeft bepaald. Hoe langer ik hier over nadacht hoe meer ik het gevoel kreeg dat ik hier een column aan moest wijden.

Het jaar is net begonnen en ik merk dat er om mij heen veel nieuwe salons openen, door schoolverlaters of door dames die door de crisis niet meer aan een baan komen en besluiten voor henzelf te beginnen. Maar helaas blijkt dat het bepalen van de tarieven natte vinger werkt blijft en dat men vooral voordeliger dan de concurrent wil zijn. Ik geef toe het is ook lastig om alle kosten in kaart te brengen maar ik hoop met onderstaande lijstje toch nog een post in kaart te brengen waar je wellicht nog niet direct aan gedacht hebt.

– Lidmaatschap brancheorganisatie (ANBOS, Provoet etc)
– Licentie BUMA- SENA
– Accountant/ boekhouding
– Rente (bij krediet)
– Salonsoftware
– Budget voor marketing (flyers, advertenties, sponsoring)
– Telefonie en internet
– PIN
– Personeelskosten (bij personeel)
– Pensioenfonds
– Vakantiegeld
– Verzekeringen (bedrijfsaansprakelijkheid, ziektekosten, rechtsbijstand etc)
– Budget voor onvoorziene kosten (er gaat ook wel eens wat stuk)
– Reiskosten
– Afschrijving apparatuur
– Budget voor het volgen van trainingen en opleidingen

Uiteraard zijn er nog meer posten. Daarom is het ook zeker aan te raden om eens met andere ondernemers (of een ervaren boekhouder in jouw branche) te spreken over waar je als ondernemer mee te maken krijgt want een onderneming openen is niet zo moeilijk, blijven bestaan is de uitdaging.

Dit artikel is geschreven door Daphne Neufeglise

Comments


Gerelateerde artikelen