Volg ons op

Search
Generic filters
Exact matches only

Zo’n tien jaar geleden kon je als beautymerk nog kiezen voor een bepaalde look om jongeren aan te trekken. Dat is inmiddels verleden tijd. Als je jongeren wilt aanspreken, zul je een bepaald sociaal of maatschappelijk statement moeten uitdragen. Dit kan bijvoorbeeld gaan over duurzaamheid, of sociale rechtvaardigheid. Alleen dan kun je verbinding maken met Generatie Z, geboren vanaf het jaar 2000.

#Bidenbeauty
Zo is een politiek statement ook een manier om verbinding te maken met deze jongeren. Onlangs werd het beautymerk #bidenbeauty in het leven geroepen. Dit is een make-up merk dat gelanceerd is door een groep anonieme beauty professionals, om de presidentiele campagne van Biden te supporten, zowel financieel als met hun stem. Inmiddels is het merk te volgen via @verygoodleft, waar verschillende looks met blauwe make-up te spotten zijn. Op deze manier is cosmetica een middel om jouw stem te uiten, zowel via social media als in real life.

Kritiek als succesfactor
Ook kun je jezelf als merk onderscheiden door heel kritisch te zijn op de ingrediënten. Generatie Z wil weten wat ze op hun gezicht smeren en wat het doet. De prijs bepaalt niet het ‘succes’ van het product. Hyram Yarbro is een skincare criticus en enorm populair op TikTok. In maart had hij nog zo’n 100.000 volgers, en vandaag zijn het er meer dan 6,5 miljoen. Zijn succes zit ‘m in het schrijven van eerlijke reviews over producten. Vorig jaar vertelde hij bijvoorbeeld dat hij twijfels had over de scrub van Kylie Skin, omdat het walnoot bevat en dit zou kunnen schuren. Hij deinst dus niet terug voor het bekritiseren van gesponsorde merken.

Natuurlijke schoonheid
Waar de eerste Instagram generatie enkel nog bezig was met het najagen van een plastisch schoonheidsideaal, willen de jongeren van nu horen dat elk individu zijn of haar schoonheid heeft. Een gegeneraliseerd schoonheidsideaal werkt niet meer voor deze groep jongeren. Glossier is bijvoorbeeld een cosmeticamerk dat populair is onder jongeren, en staat voor pure natural beauty. Ze beloven je producten die je opties geven, maar je nooit in iemand anders zullen veranderen.

“Because beauty should make you feel good.” Bij de jongste generatie is het woord ‘look’ vervangen door ‘feel’. Dit is hoe je een statement maakt.

 

Renske Mennen is trendwatcher, met een focus op appearance en lifestyle. Ze is de founder van trendbureau Trend Agency Move, waarmee ze onderzoek doet naar trends en ontwikkelingen. Renske schrijft maandelijks een trendcolumn voor beautyspot.nl. Ook verschijnt er elk seizoen een trendartikel in het magazine De Beauty Professional over trends en hun invloed ervan op de beautyindustrie. Wil je meer weten over Renske, lees dan hier wat ze allemaal doet, volg haar op Instagram, of neem een kijkje op haar website www.trendagencymove.com.

0

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Gerelateerde artikelen