Volg ons op

Search
Generic filters
Exact matches only

Onze GdC Skin Expert Keshia is een echte ingrediënten-nerd en helpt je met de combinatie acne en voeding.

We vallen meteen met de deur in huis! Je huid is de spiegel van je darmen! Als het daar niet goed gaat, dat gaat het met je huid ook niet goed. Dit maakt dat het een echte zoektocht kan zijn naar jou acne triggers. Vaak is het een optelsom. Je krijgt je huid voor een stukje genetisch mee van je ouders. Het kan dus verstandig zijn een keertje te gaan kijken naar intoleranties en gevoeligheden in de familie. De ene persoon is hormonaal meer in balans dan de andere. We hebben allemaal een uniek samengestelde bacterieflora op ons gezicht. Deze kan zelfs verschillen voor personen die geboren zijn via een vaginale bevalling of een keizersnede! Zoals je wel door hebt, héél complex!

Heb je veel last van ontstekingen op je huid (=acne), dan willen we naar ontstekingsreacties in je darmen gaan kijken. Dit kan veroorzaakt worden door intoleranties en allergieën. Misschien heb je helemaal geen intolerantie of allergie, zelfs dan kan bepaalde voeding hormonale acne uitlokken.

Wat is hormonale acne? Hormonale acne wordt getriggerd door, jawel, hormonen. Je herkent deze vorm van acne vaak aan pijnlijke, onderhuidse cystes in combinatie met puistjes met witte topjes. Veel voorkomende plekken zijn kin, wangen en slapen. Vaak voelt deze acne ook warm aan (ontsteking). Naast je menstruatiecyclus en het gebruik van anticonceptie kan ook voeding een rol spelen bij hormonale acne. Laten we er eens een aantal bekijken.

Acne en voeding

MELK
Krijg je van koemelk puisten? ⁠Het zou zeker en vast kunnen! Een halve liter magere melk per dag verhoogt de kans op acne met 44 procent. Heb je vaak last van puisten, dan kan je de test een keertje wagen. Vermijdt 30 dagen elke vorm van melk en kijk of je huid rustiger wordt. ⁠In melk zitten veel groeihormonen. Deze zijn bedoeld om jonge kalfjes groot te brengen. Melk komt dan ook voornamelijk van zwangere koeien. Deze groeihormonen kunnen bij jou de talgproductie stimuleren. ⁠Melk bevat ook een pittige dosis oestrogeen en progesteron. Deze hormonen worden door jouw lichaam opgenomen en verstoren je hormoonbalans.⁠ Melk en kaas hebben een hoge glycemische index. Dit verhoogt de aanmaak van insuline. Vervolgens kan dit resulteren in een verhoogde aanmaak van talg. Bovendien zorgt insuline voor een sneller groeitempo van de huidcellen én voor een ophoping van dode huidcellen doordat deze niet goed loslaten. Al deze processen dragen uiteindelijk bij tot de vorming van puistjes.⁠⁠ Kan je beter gaan voor halfvolle of magere melk? Neen. Tijdens het verwerkingsproces van deze zuivelproducten worden gezonde vetten en voedingsstoffen verwijderd, waardoor de ontstekingsremmende eigenschappen verminderen. ⁠⁠Let ook op met whey-poeder voor de fit ones onder ons. Dit wordt geproduceerd vanuit magere melk. ⁠Eiwit kan dan weer wel voor spieropbouw dienen. ⁠Ga liever voor vervangers als: amandelmelk, rijstmelk, kokosmelk of havermelk.

SOJA
Soja bevat fyto (=plant)-oestrogeen, ook wel isoflavonen genoemd. ⁠⁠
Dit plantaardig hormoon zit in sojabonen en bindt zich aan je eigen oestrogeenreceptoren. Doordat deze moleculen oestrogeen nabootsen, krijg je dus een ‘verhoogd’ oestrogeengehalte. Een serieuze verstoring in je hormoonhuishouding. ⁠⁠Dit kan resulteren in pijnlijke onderhuidse ontstekingen! ⁠⁠We hebben het hier over sojamelk, tofu, tempeh, edame, sojasaus en misosoup. ⁠

ZOUT
We hebben het hier over jodium zout. We hebben zout nodig, maar te grote hoeveelheden kunnen tot puistjes leiden. Zout zit vaak in kant en klare maaltijden, sauzen (vooral Ketchup), chips en koekjes. Een aantal voedingssoorten bevatten van nature meer jodium, eet ze met mate: Broccoli, ui en asperges.

VLEES, VIS EN GEVOGELTE
Vooral varkens- en rundsvlees bevatten veel hormonen. Vermijd ook orgaanvlees en paté. Je vermijdt ook best alles uit de zee schaal-en schelpdieren, zeevruchten: garnalen, krab, scampi, oesters, mosselen en kreeft. Zoetwatervis is dan weer wel acne-proof.

SUPPLEMENTEN EN VITAMINES
Zeewier, kelp, chlorella, blauwgroene algen, spirulina tabletten bevatten heel veel jodium. Kelp nemen sommige mensen ter ondersteuning van de schildklier. Energy drinks en energy repen kunnen ook deze ingrediënten bevatten. Vitamine met jodium, potasium iodide en biotine wat gek genoeg voor haargroei wordt ingenomen: sommige vormen van B12 bevatten ook veel jodium.

VOEDING HOOG IN ANDROGENEN HORMONEN
Dit zijn pindakaas, pindaolie, maïsolie en koolzaadolie. Ga liever voor Tahin- (gemaakt van sesam, rijk aan zink), amandel- of hazelnootpasta. Kijk een keertje naar welke van deze voedingsmiddelen je misschien best wel vaak binnenkrijgt. Misschien kan je ze proberen vervangen door alternatieven. Laat de moed vooral niet zakken. Dit is een volledig nieuwe piste die je kan gaan uitproberen. Vraag gerust meer tips aan je dokter of diëtiste.

Tekst ‘Acne en Voeding’ door:
Germaine de Capuccini Skin Expert Keshia van Elysian Beauty & Care

“Ik ben een echte ingrediënten-nerd en help je graag met je huid-uitdagingen”.

@elysianbeautyandcare

Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Gerelateerde artikelen