Is vitaliteit al prioriteit binnen je bedrijf?

Ondernemerstips | 1097 keer bekeken
Is vitaliteit al prioriteit binnen je bedrijf?

Om prioriteit te kunnen geven aan vitaliteit is het van belang om te weten wat het precies inhoudt? Het wordt vaak gezien als ‘ruim’ begrip waar vele aspecten onder vallen. Ik vroeg een aantal respondenten wat ze verstaan onder vitaliteit en kreeg de volgende antwoorden; gezond zijn, gezond eten, 8 uur slapen, geen stress, gelukkig zijn en sporten. Bij de vraag, "voldoe je hier zelf ook aan?" kreeg ik meteen antwoorden waarbij ze zich gingen verdedigen. Het bleek namelijk niet allemaal haalbaar te zijn.

Vitaliteit heeft invloed op onze fysieke en mentale gezondheid. Bruisen van energie, sterk en fit voelen en het beschikken over een grote mentale veerkracht met veel doorzettingsvermogen valt allemaal onder vitaliteit. Maar als je dan ’s ochtends wakker wordt, denk je dan; vandaag wordt een vitale dag?

Dat vitaal leven belangrijker is geworden merken we in de huidige maatschappij allemaal. Met de gezondheidstest op televisie en de kies bewust logo’s in de supermarkt. Hoe het gesteld is met je eigen vitaliteit beïnvloed je gedrag en hiermee ook je keuzes. Als we dan kijken naar ‘slechte’ vitaliteit onder werknemers zien we dat dit direct grote gevolgen kan hebben. Denk bijvoorbeeld aan vermoeidheid, dit heeft vaak als gevolg dat werknemers zich niet optimaal kunnen inzetten en concentreren. Misschien wel met een burn out als resultaat. Natuurlijk zijn er altijd situaties die onvermijdelijk zijn vanwege privé omstandigheden, maar ik ben ervan overtuigd dat er op het werk veel te winnen valt op het gebied van vitaliteit!

Door een juist vitaliteitsbeleid te implementeren binnen een bedrijf, ontstaat er een vitale organisatie. Hierdoor gaan werknemers met plezier, op een gezonde en productieve manier aan het werk. Waarbij zij ook nog vitaal zijn na de werkdag en juist ook ná de AOW leeftijd. Hiervoor moet wel geïnvesteerd worden in de werknemer door het verantwoordelijkheidsbesef te verhogen. Dit met gedragsverandering als gevolg door training, scholing of misschien wel bedrijfsfitness. Nu denk je misschien, ja leuk zo'n vitaliteitsbeleid maar dat kost me alleen maar tijd en geld. Dat is inderdaad onvermijdelijk, maar als ondernemers zijn we er toch van overtuigd dat er geïnvesteerd moet worden voordat we kunnen groeien? Ontwikkeling binnen een bedrijf of organisatie begint in mijn ogen wanneer de werknemer groeit en optimaal inzetbaar is.

Maar hoe pakken we dit dan aan?

Maak die eerste stap; wees bewust!

Maak je medewerkers bewust over hun eigen vitaliteit (mentaal en fysiek) door erover te praten. Wat doen ze op dit moment om vitaal te leven? Misschien kom je er wel achter dat die ene medewerker die vaak vermoeid is juist veel slechte brandstof (fast food) tot zich neemt. Of dat die gestreste collega die prikkelbaar overkomt structureel te weinig blijkt te slapen.

En dan? Prioriteiten stellen!

Wanneer er meer bewustwording is gekomen over vitaliteit kunnen slechte gewoontes worden doorbroken. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Vaak zijn er andere prioriteiten die op één staan omdat er een tijdsdruk achter zit. Zo weten we bijvoorbeeld wel dat het goed is om tijd vrij te houden voor je privé leven, maar laten dit erbij in schieten wanneer deadlines van deze week niet behaald zijn. 

Er zijn meerdere oorzaken waarom men kiest voor het uitstellen van vitale keuzes. Op lange termijn weten we allemaal wat het belangrijkste is voor onze gezondheid, zowel op het werk als privé, maar op korte termijn kiezen we toch voor dat lekkere gebakje van die collega of de bank na een lange dag werken.

Doelen:

Resultaten zien van een vitale levensstijl begint met het stellen van doelen. Dit kunnen ook doelen zijn die jij voor je bedrijf of organisatie wenst. Misschien wil je wel dat er gezonde voeding wordt geserveerd in de kantine of dat de lange kantoordagen doorbroken worden met een wandeling. Of wat dacht je van open staan voor feedback en reflecteren? Bedenk goed wat prioriteiten zijn en waar de grootste behoefte ligt binnen het bedrijf. Pas daar je doel dan ook op aan. Wanneer dit doel SMART geformuleerd wordt ondervang je alle aspecten en weet je dat het doel haalbaar en realistisch is.

Klaar voor de start…

Houd het klein en tastbaar, voer gesprekken met medewerkers, bied passende scholing aan, zet fruit neer in de kantine of op kantoor. Zorg voor voldoende water tijdens een vergadering en maak medewerkers bewust!  

Misschien ben je na dit artikel zelf al bewuster geworden van je eigen vitaliteit en die van de mensen om je heen. Slechte gewoontes doorbreek je niet zomaar en keuzes maken is niet altijd simpel. Weet wel dat een goede vitaliteit heel veel oplevert, zowel voor jezelf als voor je bedrijf. Voel je goed, wees geïnspireerd en inspireer de mensen om je heen. Want wanneer men zich vitaal voelt wordt dit ook uitgestraald!

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (1)

Reageren
  • 13.11.2016 - 10:47 uur | L.J.M. Frijters-Tempelaars

    Ik denk als je zo probeert om te gaan met de mensen op de werkvloer, dat ze het gevoel hebben dat jij als directeur/ eigenaar; om ze geeft. Ze het gevoel hebben dat jij ze waardeert maar ook om hen welzijn , gezondheid geeft. Dat het reflecteerd tot een gelukkigere werksfeer waardoor de werknemer zijn werk als gezonder persoon fitter en welwillender te werk gaat en zo beseft dat zijn / haar werk weldegelijk zijn steentje bijdraagt, en het salaris als een goede beloning er voor kan ontvangen.