Irritante nieuwsbrief werkt wél

Nieuwsbrieven die ongevraagd je inbox binnenstromen; je herkent het vast wel. Vind je dit ook zo irritant of kijk je er toch even nieuwsgierig doorheen? Heb je aangegeven dat je nieuws van het desbetreffende bedrijf wilt ontvangen, dan is de kans dat je ‘m opent nog groter. Zo’n ‘irritante’ nieuwsbrief werkt namelijk wél! Tijd voor wat uitleg.

Social media of nieuwsbrief?

Zelfs als je goed zichtbaar bent via social media is een nieuwsbrief aan te raden. Simpelweg, omdat de ontvanger ‘m in de meeste gevallen wel ziet. Bij social media is die kans veel kleiner, omdat je dan te maken krijgt met welke berichten er op het moment van kijken voorbij komen. Facebook bepaalt bijvoorbeeld welke berichten de desbetreffende persoon in zijn of haar tijdlijn te zien krijgt. Op Twitter moet je maar net online zijn als het bericht wordt geplaatst. Een nieuwsbrief ploft zo in je inbox.

Toestemming hebben

Voor je een nieuwsbrief kunt versturen, is het natuurlijk belangrijk om een adressenbestand op te bouwen. Zo kun je klanten vragen of ze je nieuwsbrief willen ontvangen als je hun gegevens in het systeem zet, je kunt een ‘inschrijfknop’ op je website plaatsen en er melding van maken via je social media-kanalen. Sta je op een beurs, dan kun je een box neerzetten waar iedereen z’n visitekaartje in kan stoppen. Koppel daar een leuke actie aan, zodat mensen genegen zijn om hun kaartje ook echt in die box te stoppen. Geef daarbij aan dat deelname automatisch zorgt voor een nieuwsbriefinschrijving. Het is belangrijk dat je toestemming hebt, omdat het versturen van ongevraagde mailtjes spam is. Doe je het wel, dan loop je het risico op een hoge boete van het ACM (Autoriteit Consument & Markt).

Nieuwsbrief-tool

Nu kun je zelf een mooie nieuwsbrief in elkaar zetten en deze als bijlage bij een mailtje versturen, maar dan loop je een heleboel waardevolle informatie mis. Kies daarom voor een nieuwsbrief-tool, waarmee je eenvoudig zelf een nieuwsbrief kunt maken én nog belangrijker het resultaat van de zending kunt analyseren. Zo kun je bijvoorbeeld zien wie de nieuwsbrief heeft geopend, naar welke informatie ze door hebben geklikt, maar ook wie zich heeft uitgeschreven of juist wie zich nieuw heeft aangemeld. Er zijn zelfs nieuwsbriefprogramma’s die het mogelijk maken om bij een nieuwe inschrijving automatisch een mailtje te versturen. Daar zou je bijvoorbeeld een aanbieding aan toe kunnen voegen. Als je die aanbieding communiceert, dan kun je er zo ook voor zorgen dat het aantal aanmeldingen toeneemt.

Boeiende titel

Als je aan de slag gaat, kies dan voor een opvallende titel voor je nieuwsbrief. Het onderwerp dat je in je mailbox ziet, moet mensen stimuleren om ‘m te openen. Houd het kort, stellig en concreet – dat scoort het beste. Daarnaast zorg je voor een herkenbare naam als afzender. Denk aan je eigen naam of bedrijfsnaam. Je kunt ook voor een koppeling kiezen, zoals: voornaam achternaam | bedrijfsnaam.

Niet te lang

Plaats je al regelmatig nieuwtjes op social media of heb je misschien zelfs een blog, dan kun je die informatie ook gebruiken voor je nieuwsbrief. Zo kun je bijvoorbeeld de intro van je blog gebruiken en vervolgens naar de hele post op je site doorlinken. De stukjes in de nieuwsbrief mogen kort en bondig zijn en verwijzen naar meer informatie. Zorg voor niet te veel informatie, zodat je nieuwsbrief actueel blijft. Wissel daarnaast tekst af met afbeeldingen, want het is nu eenmaal bewezen dat we beelden beter onthouden dan woorden. Wat ook goed werkt: een voorbeeld. Schrijf iets over een kwestie waarvoor een klant bij jou kwam (natuurlijk anoniem of met toestemming van die persoon) en hoe je hem of haar geholpen hebt. Iemand die zich in de situatie herkent, denkt mogelijk ‘dat wil ik ook’ en neemt contact met je op.

Wanneer versturen?

Wist je dat dag en tijdstip van verzending van een nieuwsbrief ook nog invloed hebben op het succes? Zo worden nieuwsbrieven vooral op maandag en donderdag geopend. De meeste nieuwsbrieven worden op donderdag verstuurd; wil je opvallen, dan kies je dus voor maandag. Waar jongeren ‘m het liefst aan het begin van de avond lezen, opent de oudere doelgroep ‘m juist ‘s ochtends.

Wel volhouden

Belangrijk bij een nieuwsbrief is dat je ‘m blijft versturen, volgens de aangegeven termijn. Dat hoeft echt niet maandelijks te zijn, want dat is best een klus. Kies bijvoorbeeld voor vier keer per jaar (een keer per kwartaal), waarbij je inspeelt op de seizoenen, Of kies heel strategisch je momenten uit en verstuur de nieuwsbrief vlak voor of tijdens rustige momenten in de salon. Dankzij je nieuwsbrief ben je toch weer even onder de aandacht. Zelfs als mensen ‘m niet lezen en meteen verwijderen, zien ze even je bedrijfsnaam in hun inbox voorbij schieten.

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren