Instagram biedt kansen voor beautyprofessionals

Ondernemerstips | 1923 keer bekeken
Instagram biedt kansen voor beautyprofessionals

Instagram verovert ontzettend snel terrein en biedt kansen voor beautyprofessionals. De app wordt inmiddels door 2,1 miljoen Nederlanders gebruikt, waarbij jongeren (58 procent) en 20- tot 39-jarigen (24 procent) goed vertegenwoordigd zijn. Richt jij je op deze doelgroep, dan mag je niet op Instagram ontbreken. Zo maak je je account tot een succes!

Foto’s op Instagram

Instagram draait volledig om beeld, zorg er dus voor dat je mooie foto’s kunt delen. Aangezien de app op je telefoon draait, is het het makkelijkst om die plaatjes te schieten met je mobiele telefoon. Heb je foto’s gemaakt of laten maken van je salon? Zet deze dan ook op je telefoon, zodat je ze kunt uploaden op Instagram. Gebruik niet zomaar ieder plaatje dat je online tegenkomt, want dan schend je de auteursrechten van de maker en riskeer je een forse boete. Heeft één van je leveranciers beeldmateriaal ter beschikking, informeer dan altijd eventjes of jij het ook via je social media-kanalen (zoals Instagram) mag gebruiken.

Stijl

Kies voor één stijl en lijn in de updates die je plaats. Instagram-accounts die zich op één onderwerp focussen groeien sneller dan accounts die geen lijn in hun fotofeed hebben. Je kunt dit helemaal doortrekken door steeds hetzelfde fotografie standpunt te kiezen, een vaste filter of een vast kleurenpalet te gebruiken. Richt je je in je bedrijf op twee hele specifieke onderwerpen, dan zou je zelfs twee Instagram-accounts kunnen starten. Dat is wel wat meer werk, maar men volgt een account mét focus sneller dan een account waar alles door elkaar staat.

Hashtag

Waar gaat je bericht over? Dat kun je beschrijven in de tekst onder de foto. De hashtags die je daarbij kunt gebruiken of aansluitend meldt, zijn ontzettend belangrijk. Gebruik voor jouw bedrijf relevante hashtags, denk bijvoorbeeld aan #beauty. Maar je kunt er veel meer toevoegen; je mag namelijk maximaal dertig hashtags gebruiken. Vergeet bijvoorbeeld de plaatsnaam waar je salon gevestigd is niet te vermelden. En wat dacht je van een eigen hashtag die je in de salon communiceert? Klanten kunnen dan updates over jouw bedrijf plaatsen met die hashtag. Zet deze hashtag ook in je profieltekst.

Berichten plaatsen

Natuurlijk is het helemaal aan jou hoeveel berichten jij dagelijks plaatst, maar het wordt aangeraden om minimaal twee berichten per dag online te zetten op Instagram. Je volgers zijn tenslotte op verschillende momenten op de dag online. Daarom is het ook verstandig om de tijd van plaatsing in de gaten te houden. ’s Ochtends doen bijvoorbeeld veel mensen voor ze naar het werk gaan even een rondje langs de social media-platformen die ze volgen. Dat geldt ook voor tijdens de lunchpauze en na een werkdag. Hier is het ook belangrijk om je doelgroep goed te kennen. Richt je je op jonge vrouwen met kinderen, dan zijn die vaak online als de kinderen op school zitten of in bed liggen.

Liken en reageren

Hoe actiever je bent, des te meer volgers je opbouwt. Ga daarvoor op zoek naar je doelgroep. Zoek bijvoorbeeld naar mensen bij jou in de buurt. Ga ze volgen, like de berichten en reageer. Zo zien anderen jou ook. Kijk welke hashtags je doelgroep gebruikt, zodat je die kunt overnemen. Reageert iemand op jouw foto, dan is het leuk om daar op te reageren.

Interactie

Maar hoe zorg je er nu voor dat mensen op je berichten reageren? Eigenlijk werkt dat hetzelfde als bij Facebook. Stel bijvoorbeeld een vraag. Of maak er een spelletje van: wat hoort niet op deze foto thuis? Wordt op een bepaald onderwerp veel gereageerd of krijg je veel likes op een specifieke foto? Aarzel niet en gebruik die update ter inspiratie van een volgende die je een paar weken later plaatst. Je kunt zelfs hetzelfde object nogmaals fotograferen en plaatsen; je kiest dan gewoon voor de andere hoek.

Uitdaging

Met een challenge – waarbij je natuurlijk een unieke hashtag bedenkt – kun je zelfs nog meer interactie creëren. Denk aan een make-up challenge, waarbij je iedere dag een opdracht geeft om een bepaalde look te creëren. Met de door jou bepaalde hashtag kun je alle resultaten van iedereen zien. Doe dit als je een vaste club volgers hebt, die zelf ook een mooi aantal volgers hebben. Zo zal je challenge zichtbaarder zijn, waardoor er meer mensen aanhaken.

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren