Instagram als hippe marketingtool

Ondernemerstips | 1314 keer bekeken
Instagram als hippe marketingtool

De populaire foto-app heeft inmiddels meer dan 200 miljoen gebruikers en is dus helemaal hot en happening. Niet gek dat Instagram nu ook gezien wordt als een geschikt middel voor marketing.

In tegenstelling tot de meeste sociale media is het bij Instagram niet mogelijk bij je geplaatste berichten een link naar bijvoorbeeld je website te gebruiken. Dit kan alleen in de bio op jouw profiel. Toch zijn er ook een hoop voordelen. Zo is Instagram zeer geschikt om merkbekendheid te creëren. Het draait bij de app allemaal om beeld, zo kun je naast je product of dienst ook laten zien wat er zich achter de schermen afspeelt.

Wie zitten er op Instagram? 
Het snel groeiende aantal gebruikers is reden genoeg om de app niet links te laten liggen. Uit onderzoek van Totems blijkt dat wereldwijd 75 miljoen mensen dagelijks van Instagram gebruikmaken. Hiervan kijkt maar liefst 35 procent meerdere malen per dag. De app is niet alleen over de grens papulair, ons kleine kikkerlandje beschikt volgens Newcom Research & Consultancy ook al over 1,4 miljoen Instagrammers, waarvan er 536.000 dagelijks gebruikmaken van de app. Een populair merk op Instagram is Smashbox Cosmetics. De producten worden in een vernieuwende en soms in een grappige setting afgebeeld. De foto’s hebben een verhaal waardoor het merk tot leven komt.

Hoe gebruik ik Instagram? 
Zoals voor alle sociale media geldt; post met regelmaat! Door wekelijks nieuwe foto’s te uploaden, blijf je in beeld en zullen mensen je sneller onthouden. Daarnaast is het interessant om zoveel mogelijk nieuwe foto’s te plaatsen. Ben je bijvoorbeeld op een beurs of heb je net een een prachtige make-up aangebracht bij iemand; maak een foto en zet het op Instagram! Probeer daarbij een aantal hashtags te gebruiken die van toepassing zijn op jouw foto. Dit doe je door # te plaatsen voor een woord dat bij jouw foto’s past, bijvoorbeeld #beauty. Door hier op te klikken zie je allerlei berichten die met beauty te maken hebben. Zo kunnen andere gebruikers jouw foto zien en krijg je mogelijk meer volgers. Kijk wel uit dat je niet te veel gaat posten, want dat kan oninteressant worden voor je volgers. Niemand zit op 20 verschillende foto’s van jouw fris gelakte nagels te wachten. Toch blijft de beste tip om succesvol gebruik te maken van Instagram; wees creatief en durf te experimenteren.


Dit artikel is geschreven door Robin de Jong, redactrice ZZP Servicedesk.

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren