Volg ons op

Search
Generic filters
Exact matches only

Helemaal perplex en nog vol van wat er gebeurd is wil ik een situatie onder het licht brengen van een, naar mijn mening ouderwetse, concurrentiestrijd onder zelfstandige ondernemers in dezelfde branche. 
Kort geleden raak ik verzeild in een groepsgesprek voor branchegenoten op Facebook waarin advies werd gevraagd en ik post daarin dat de adviesvraagster mij even een persoonlijk berichtje kan sturen. Zodoende kon ik, zonder openbaar reclame te hoeven maken, vertellen wat en waarom ik iets heb voor dit probleem. Wat er toen gebeurde heeft mij, na 24 jaar in dit vak en heel veel respectvolle mensen ontmoet te hebben, ontzettend geraakt:
Iemand anders ging zich ermee bemoeien en vroeg zich af waarom ik zo stiekem deed en waarom ik niet gewoon vertelde over welk product het ging. En dat het beheer van de site hier maar eens nader naar moest kijken, en dat ik nogal lef had om dit op zo’n grote site zó te doen. Ik werd vergeleken met de marktkoopman die vast weer het beste middel op de wereld had. ”Kom op laat maar eens zien of je werkelijk in onze branche werkt of dat je je gewoon zo voordoet; je ligt onder vuur!” En dit bleef doorgaan vooral aangedreven door 2 fanatieke dames.
Uren nadat ik mijn eerste berichtje had gepost word ik door een ander collegaatje gewaarschuwd dat er heel wat gaande is op de site. Ik neem een kijkje, heb me nog nooit zo vernederd gevoeld maar besef dat ik haar/hun standpunt achterafgezien ook wel begrijp. Ik pak de telefoon om de discussie beginnende dame te bellen met de vraag of dit niet anders had gekund en of we dit als collega’s kunnen oplossen. 
“Ik ben jouw collega helemaal niet en ik heb niets met jou te maken! Bovendien ga ik er nu meteen opzetten dat jij mij hebt gebeld; ik zit hier niet op te wachten!”
“………………”        

Hoe is dít mogelijk in deze tijd; waarin we toch alleen maar kunnen leren van elkaar? Waarin onze klant een onderlinge samenwerking meer waardeert dan zo’n houding? Waarin al zoveel negativiteit heerst en wij, mijn inziens, het beroep hebben om het goede te verspreiden? 
Ga je meer klanten krijgen door een ander af te kraken? Hoop je echt dat die ander een boterhammetje minder kan eten, maar denk je vooral dat jij er daardoor eentje meer eet?
Uiteindelijk is het gesprek verwijderd, en heeft het beheer van de site het goede voorbeeld gegeven door dit niet te tolereren; daar was ik natuurlijk heel blij mee en hoop door te gaan met mijn moto: Maak van je concurrent je collega!

 

Dit artikel is geschreven door Ilze van Opstal

Comments


Gerelateerde artikelen