​Hoe word je een autoriteit binnen de beauty branche? (Deel 1)

Ondernemerstips | 1116 keer bekeken
​Hoe word je een autoriteit binnen de beauty branche? (Deel 1)

Om te groeien met jouw bedrijf is het belangrijk om autoriteit op te bouwen. Met de nodige autoriteit krijg je dingen makkelijker voor elkaar en willen mensen zich graag bij jouw visie aansluiten. Dat zorgt voor meer klanten en dus meer omzet. Maar hoe zorg je ervoor dat jij een autoriteit wordt? In deze serie van twee columns geef ik je een aantal tips & tricks om dit voor elkaar te krijgen. Dit gebeurt niet van vandaag op morgen. Maar met een aantal kleine stapjes kun je autoriteit al in 1 maand opbouwen.

Waarom is het belangrijk om een autoriteit te zijn?

Een autoriteit is een deskundige die klanten inschakelen bij hun probleem. En geloof mij, elke klant heeft pijn of een probleem dat opgelost moet worden. Maar hoe weten klanten wie zij moeten inschakelen? Wie is een autoriteit? Juist! Communicatie. De meeste beauty ondernemers volstaan hun vak tot in de puntjes maar vergeten om hun expertise aan hun klanten over te brengen. Communicatie is hierin key. Niet communiceren of slecht communiceren komt niet aan bij de klant. Maar de juiste communicatie zet jou neer als autoriteit. En autoriteit zegt ervaring en ervaring geeft vertrouwen. Vertrouwen zorgt ervoor dat klanten naar jou komen èn dit is de belangrijkste reden om VASTE klant te worden. 

Dat dit werkt zie ik dagelijks in de praktijk. Ik werk samen met verschillende saloneigenaren. Sommigen hebben grote salons en anderen hebben een kleinere ambitie. Door hen stuk voor stuk als een autoriteit neer te zetten, ontdekken zij nu een ontspannen manier van ondernemen. Het is niet meer trekken en duwen om omzet te behalen, maar er ontstaat een ontspannen relatie tussen klant en saloneigenaar. Dat wil jij toch ook?

Maar hoe word en blijf jij dan die autoriteit?

WEES UNIEK EN HERKENBAAR

Als ik naar mezelf kijk, kan ik rustig stellen dat er sprake was van een zoektocht. Zo heb ik rondgelopen met fluorescerende sokken, een kobaltblauw naveltruitje en maakte ik het geheel compleet met vlechtjes op rollerskates. Mensen dachten dat ik een soort komische act was en ik kreeg spontaan een dollarbriefje toegestopt in Central Park. Inmiddels kies ik voor een stijl die meer bij me past als ondernemer in de beauty branche. Mijn haar blijft bijvoorbeeld wel heel sterk verbonden met mijn eigen stijl en de persoon die ik ben. Ik heb vaak met het idee gespeeld om mijn haar kort te laten knippen, maar telkens weer kom ik tot de conclusie dat ik mijn lange haar niet wil missen. Het past bij mij, het is mijn eigen stijl en het maakt mij herkenbaar. Hoe kun jij meer herkenbaar worden? Wat is jouw Unique Selling Point (USP)?

DURF BUITEN DE LIJNTJES TE KLEUREN

3 jaar geleden gaf ik support aan ondernemers in Cambodja en Kenia. Nooit gedacht dat ik als beauty stylist mensen kon helpen om hun onderneming in deze arme gebieden te laten groeien. De voldoening en respons die ik terug krijg zijn onbetaalbaar. In mijn trainingsgroep zaten verschillende ondernemers: ICT’ers, eigenaren van autobedrijven, maar ook 6 schoonheidssalons uit de nabij gelegen dorpen. Die zagen er allemaal precies hetzelfde uit, roze voorgevel, roze interieur en roze tenue. Toen ik vroeg waarom ze allemaal dezelfde kleur roze hadden antwoordden ze: ‘Dat doet iedereen zo…’. Aha, dus dan is het goed? Volg je eigen pad en ben uniek in jouw eigen kracht. Niet kopiëren, maar je eigen stijl naar voren brengen. Trek de stoute schoenen aan en probeer het uit. Niet geschoten is altijd mis. Weet dat klanten tegen jou opkijken als ondernemer die haar ware gezicht durft te laten zien. En dan klopt het werkelijke plaatje ook; jouw persoonlijkheid wordt weerspiegeld in jouw bedrijf.

Wil jij ook van “mijn helden” leren, wil jij de geheimen ontdekken van een winstgevend bedrijf? Kom naar ons toe op 19 oktober tijdens het Beauty Business Event.

Dinsdag 26 september kun je deel 2 van dit artikel lezen op Beautyspot.nl.

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren