Volg ons op

Search
Generic filters
Exact matches only

Nu de warmte in ons land al een aantal dagen aanhoudt, merken we ook dat de nachten warmer blijven. En dat is niet goed voor onze nachtrust! Waarom hebben veel mensen toch zo’n last van slapeloosheid bij zomers weer? En wat kun je doen om je slaapkamer én jezelf koel te houden? Beautyspot geeft je een paar praktische tips!

Allemaal leuk en aardig die warmte, of wat heet… die hitte(golf). Overdag is er nog wel goed mee te leven, maar zodra je ’s avonds je bed inkruipt vraag je jezelf af hoe je de nacht door moet komen met deze hitte. Waar komt die slapeloosheid eigenlijk vandaan als het zo warm is? Verrassend eenvoudig vertelt Gerard Kerkhof, emeritus hoogleraar psychofysiologie van de Universiteit van Amsterdam: “Een goede, diepe slaap bereiken gaat bij voorkeur samen met een verlaging van de lichaamstemperatuur. En als het bloedheet is op je slaapkamer heeft je lichaam veel moeite om af te koelen. En dus ook om het stadium van diepe slaap te bereiken.”

Diepe slaap
Onze slaap bestaat uit vier verschillende fases: de sluimerfase (1), lichte slaapfase (2), de diepe slaapfase (3) en de remslaap (4). Hoewel we ongeveer de helft van onze nacht in fase 2 doorbrengen en een kwart in de remslaap, spenderen we ook een aanzienlijk deel van onze nachtrust in de diepe slaapfase. Kwalitatief is de diepe slaap de belangrijkste fase in ons slaapritme, waarin ons lichaam fysiek en mentaal volop herstelt van de voorgaande dag. Hoeveel diepe slaap we krijgen hangt af van de kwaliteit van onze slaap, maar ook van onze leeftijd.

Maar wat gebeurt er dan als onze bezwete en warme lijven nachten achtereen niet in diepe slaap komen, omdat ze niet genoeg afkoelen? Kerkhof legt uit: “Dan ontwaken we niet verkwikt en maken we meer fouten, op allerlei gebieden. We zijn duffer. De diepe slaap draagt de kernfunctie van slaap met zich mee en het is onverstandig daarmee te sollen.”

Wat kun je doen?
Op de temperatuur buiten heb je geen invloed, maar op je eigen lijf en huis natuurlijk wel. Een paar praktische tips:
– Neem een warme douche! Huh? Met een warme douche zet je het thermoregulatiesysteem in werking en dat is wat je wilt om af te koelen. Daarmee zet je perifere vaten in werking en neemt je lichaamstemperatuur af.
– Drink met mate of probeer alcohol helemaal te vermijden. Alcohol jaagt je lichaamstemperatuur omhoog in en droogt je uit, wat niet bevorderlijk is voor je nachtrust. Drink daarom liever een glas water voor het slapengaan, om het uitdrogen (door onder meer zweten) tot een minimum te beperken.
– Lakens van synthetische stof zijn geen aanrader, je doet er beter aan om voor katoen te kiezen, dat laat lucht door. Een ventilator ernaast kan ook nog wat verlichting geven.
– Er zijn verschillende verkoelingsmethoden meer voorhanden dan je zou denken: slapen met een kruik uit de diepvries (voor de echte koele kikkers), gordijnen gedeeltelijk open laten zodat er frisse lucht binnenstroomt, een koelpad onder je voeten leggen (die je eigenlijk gebruikt voor je huisdier!) of een bevroren fles voor de ventilator leggen.
– Hoewel je zou denken dat overdag de ramen tegen elkaar open zetten, is het tegendeel waar. Houd ramen en luchtroosters juist overdag dicht, want buiten is het gemiddeld warmer dan binnen. Doe ze pas open als het buiten is afgekoeld.

0

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Gerelateerde artikelen