Hoe herken je een depressie bij je klant?

Ondernemerstips | 953 keer bekeken
Hoe herken je een depressie bij je klant?

Het is bijna niet voor te stellen, maar één op de vijf mensen krijgt in zijn leven een depressie. Ga maar na hoeveel klanten je hebt in je salon. Daar zal vast iemand tussen zitten die in mindere of meerdere mate te maken heeft met een depressie. Zeker in een beginfase zal iemand die zich ‘down’ voelt het minder snel laten merken, omdat ze denken dat het wel overgaat of er niemand mee willen lastig vallen. Maar wat voelt iemand met een depressie? En wat kun jij eventueel doen om te helpen? Of wat moet je juist niet doen?

Als je zelf nooit een depressie hebt meegemaakt, is het lastig voor te stellen hoe iemand zich moet voelen. Het is een beetje in te beelden als dat iemand zich niet meer kan voorstellen om ooit nog blij te zijn, geen hoop meer heeft op een fijne toekomst en een intens gevoel heeft van wanhoop en leegte. 

Depressie heeft meerdere gezichten

De ene depressie is de andere niet en het is bijna onmogelijk om te beschrijven hoe een depressie voelt, omdat er gewoonweg geen referentiepunten zijn. Wat we wel kunnen zeggen is dat depressie een syndroom is. Uit een reeks van negen symptomen moet iemand er minimaal vijf hebben om het predicaat ‘depressief’ te krijgen. De tweede voorwaarde is dat minimaal één van de twee bovenste symptomen aanwezig moet zijn:

  • 1. Sombere stemming en leegheid voelen
  • 2. Verlies van interesse en plezier
  • 3. Gevoelens van zich waardeloos voelen of schuldgevoelens hebben
  • 4. Gestoorde slaap (slecht inslapen, vaak wakker worden, piekeren)
  • 5. Verminderde of juist grotere eetlust
  • 6. Weinig energie of moeheid
  • 7. Traagheid of juist aanhoudende lichamelijke onrust
  • 8. Concentratieproblemen of besluiteloosheid
  • 9. Terugkerende gedachten aan de dood of zelfdoding

Waarom ben jij een belangrijke schakel?

Een bepaalde vorm van steun kan de genezing van een depressie bevorderen, maar omgekeerd kan een verkeerde manier van reageren juist averechts werken. De belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen is of jouw klant wel steun van je wilt! Vaak is dit wel het geval, omdat naasten als vrienden en familie vaak te dicht bij staan en jij als schoonheidsspecialist, nagelstylist of pedicure niet te dicht bij staan, maar wel ‘vertrouwd’ zijn. Bovendien komt jouw depressieve klant al veel langer bij jou en weet je veelal de belangrijkste ins en outs uit diens privéleven. 

Hoe kun je het beste helpen?

Eén van de belangrijkste steunbetuigingen is om niet te oordelen over de situatie. Ga vooral op je intuïtie af en stel jezelf de vraag wat bij jou het beste zou werken als je je down en ellendig voelt. Daarnaast is het fijn voor jouw klant als je contact houdt. Dus niet alleen tijdens een behandeling, maar neem tussentijds ook eens contact op. Dat kan met een persoonlijk kaartje of een belletje. Vaak weten mensen niet waarover ze moeten praten met iemand die depressief is. Heel simpel: praat over dezelfde onderwerpen als vroeger. Ga niet geforceerd een gesprek in en vermijd een al te serieuze toon. En let wel: er mag gelachen worden! Zo blijft jouw klant bij het leven betrokken. 

Meer weten over hoe je een klant, een dierbare of een naaste kunt helpen? Het boek van Huub Buijssen ‘Als een dierbare depressief is’, kan helpen. 

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren