Volg ons op

Search
Generic filters
Exact matches only

Body Dysmorphic Disorder (BDD) is een psychische aandoening en wordt ook wel ingebeelde lelijkheid genoemd.  Natuurlijk komt ontevredenheid over het lichaam regelmatig voor, maar iemand die lijdt aan BDD ziet zijn eigen lichaam anders dan het in werkelijkheid is. Deze mensen zijn er zelf van overtuigd dat er iets mis is met hun uiterlijk, maar anderen zien het probleem niet.

Iemand die aan BDD lijdt is zo geobsedeerd door lichaamsdelen die hij of zij lelijk vindt, dat men problemen krijgt in de sociale omgang, op het werk of op andere belangrijke terreinen. Hoe kun je deze aandoening herkennen en hoe kun je als beautyprofessional het beste met deze klanten omgaan?

Hoe vaak komt BDD voor?
BDD komt voor bij 1-3% van de bevolking. Onder patiënten die een dermatoloog bezoeken blijkt het percentage van mensen die waarschijnlijk BDD hebben 12% en onder de mensen die cosmetische chirurgie zochten hadden tussen de 6% en 20% BDD. Alhoewel er geen cijfers bekend zijn mag je verwachten dat in beautysalons het percentage BDD  patiënten ook hoger dan gemiddeld is. Toch is BDD een relatief onbekende aandoening.

Hoe herken je deze aandoening?
Alhoewel de diagnose BDD alleen door een arts vastgesteld kan worden, heb je misschien zelf bij een aantal klanten die jouw salon bezoeken ook  het vermoeden dat er sprake zou kunnen zijn van BDD. Deze herken je aan de volgende kenmerken

  • buitensporige bezorgdheid over het uiterlijk
  • heel veel geld besteden aan het uiterlijk om het ingebeelde probleem aan het uiterlijk te verbeteren of te camoufleren
  • een cosmetische ingreep, schoonheidsbehandeling of een medische behandeling willen die het probleem oplost
  • terwijl andere mensen (vrienden of specialisten) gezegd hebben dat behandeling niet nodig is zijn mensen met BDD niet tevreden zijn over eerdere behandelingen bij de schoonheidsspecialist, dermatoloog of cosmetische chirurg
  • puistjes uitknijpen, pulken aan de huid

Behandeling van de klant
BDD zal altijd gediagnosticeerd moeten worden door een arts, dit is niet iets wat je zelf kunt doen. Maar hoe kun je deze klant dan verder helpen?  Het allerbelangrijkste is dat je beseft dat de bezorgdheid van de klant niet weg te redeneren is. Je moet de klachten dan ook niet bagatelliseren. Bespreek de problemen met de je klant, en geef duidelijk aan wat je zelf van het probleem vindt.

Als je vindt dat jouw behandeling niet zal leiden tot oplossing van het probleem, behandel de klant dan ook niet. Focus op de bezorgdheid van de klant over zijn uiterlijk, deze is zeer ernstig en buiten proportie. Vertel dat de aandoening veel voorkomt, dat het behandelbaar is en dat andere mensen er ook last van hebben.

Stuur een brief naar je huisarts waarin je je vertelt dat je vermoedt dat jouw klant mogelijk BDD zou kunnen hebben. Jouw huisarts kan een verdere  behandeling in het werk zetten.

Reacties


Gerelateerde artikelen