Je hebt er vast wel eens eentje aan je tafel gehad: de klant die maar geen keuze kan maken over de kleur of het ontwerp, de klant die standaard te laat komt of de klant die gewoonweg onbeschoft is. Hierbij een paar tips hoe je hier op een professionele wijze mee om kan gaan, maar toch duidelijk je punt kan maken, zodat je nagelsalon toch soepel door kan lopen.

De klant die geen keuze kan maken

Heb je een klant aan je tafel die maar geen keuze kan maken uit nagelvorm, kleur of design? Vraag haar dan eens waarom ze er vandaag is. Heeft ze een bepaalde reden om juist nu te komen? Een bruiloft, feest, vakantie? Als je dat weet, kan jij zelf een aantal suggesties verzinnen op basis van het type feest of de vakantiebestemming. Is het voor een langere periode, adviseer dan in ieder geval een gel-polish, omdat het langer mooi blijft. Hou het wel bij maximaal 3 suggesties, anders gaat ze nog meer twijfelen.

Komt ze eigenlijk zonder reden? Alleen al door haar aan deze dingen te laten denken, kunnen er ideeën naar boven komen die het haar makkelijker maken om te kiezen. Komt ze er echt niet uit, haal dan een kopje koffie of thee voor haar en doe ondertussen wat opruimzaken (die je toch al moest doen) of handverzorging. Door je klant een minuutje alleen te laten, kan ze vaak net even de rust vinden om een beslissing te nemen.

De klant met de onhandelbare kinderen

Wie heeft een beleid bepaald in de salon wat betreft de aanwezigheid van kinderen? Als je dat nog niet gedaan hebt, is het slim om daarover na te denken. Heb je bijvoorbeeld liever geen kinderen in de salon? Maak daar dan een duidelijke melding van in je salon en op je website. Leg erbij uit waarom je dat liever niet hebt, bijvoorbeeld omdat je juist wilt focussen op de klanten zonder afleiding, of omdat er geen speelruimte is of omdat het er simpelweg niet geschikt is vanwege eventueel aanwezige materialen en apparatuur. Zo ben je duidelijk maar houd je het ook vriendelijk.

Zijn kinderen wel welkom in je salon of nagelstudio? Maar wil je wel graag dat ze zich gedragen? Omschrijf de gedragsregels die in je salon gelden, hang deze duidelijk op en zet ze op je website. Als er regels zijn waar jouw klanten zich aan moeten te houden (waar de kinderen moeten zitten, dat ze niet mogen schreeuwen, etc.), dan dienen ze er wel van op de hoogte te zijn.

De klant die altijd te laat komt

Ga aan het eind van elke dag je afspraken door voor de volgende dag. Stuur je klanten dan allemaal even een reminder per sms of e-mail. Daarmee verklein je de kans dat ze de afspraak vergeten of te laat komen. Je kan het simpel houden en alleen de afspraak noemen. Of je maakt er meteen een leuk berichtje van en vraagt haar of ze alvast na wil denken over wat ze door jou wil laten doen (mocht je dat niet al weten).

Sommige klanten hebben de neiging om standaard te laat te komen. Als je dat eenmaal van iemand weet, dan kan je daarop inspelen. Niet iedereen houdt uitgebreid klantinformatie bij van haar klanten, maar toch is het handig om dit soort zaken bij te houden. Komt die ene klant vaak te laat? Leer jezelf dan om haar een half uur vooraf nog te bellen en te vragen wanneer ze verwacht er te kunnen zijn. Je kan ook je vorige afspraak wat korter op deze afspraak inplannen, zodat het uiteindelijk goed doorloopt. Ook een goed idee: plan deze klanten in aan het begin of einde van de dag. Komt ze niet opdagen, dan kan jij eerder naar huis gaan of later beginnen.

De onbeschofte klant

Het komt gelukkig wat minder vaak voor, maar soms krijg je bezoek van dit type klant. Wat doe jij hiermee? Het hangt natuurlijk van de situatie af, wat er aan de hand is. Maar een schreeuwende, grove klant in je nagelsalon verdient aandacht.

Is je klant boos omdat ze een klacht heeft? Begin dan altijd met goed luisteren. Hoor het verhaal helemaal uit en ga er niet meteen op in. Want dat kan resulteren in een ‘welles – nietes’ situatie waarbij de commotie alleen nog maar hoger oploopt. Laat je klant dus eerst even uitrazen. Als je goed luistert kan je de kern van het probleem er meestal wel meteen uithalen. Vraag daarna waarom je klant het zo vervelend vindt en wat ze zelf graag als oplossing ziet. Een door de klant aangedragen oplossing werkt het beste, want als je daaraan kan voldoen, is er opeens geen issue meer. Erkenning van het probleem is vaak het begin van een constructieve oplossing. Als je bij je klant aangeeft dat het vervelend vindt en haar begrijpt, zie je de rust al terugkeren.

Gerelateerde berichten