Hoe ga jij om met de griepepidemie?

Dat we midden in een griepepidemie zitten is ons ondertussen wel duidelijk. Misschien lig je op dit moment zelf ziek in bed of iemand in je naaste omgeving. Wat mij dan opvalt is dat iedereen altijd gelijk roept: ‘ja, het heerst’. Is dit altijd maar de reden (of excuus) van griep en moeten we ons er dan maar bij neerleggen? Misschien leg jij je er juist niet bij neer en ga je maar door, terwijl de enige echte remedie rust is… 

Voorkomen is beter dan genezen

Virussen, bacteriën en schimmels krijgen sneller de kans om toe te slaan wanneer je immuunsysteem verzwakt is. Dat ze toeslaan na de drukke decembermaand is voor ons dan ook niet zo vreemd. Want bedenk eens voor jezelf, hoe heb jij december ervaren? Als succesvolle, gezellige maand zonder stress, gezonde voeding en voldoende slaap? Uiteraard hoop ik dat het voor jullie een succesvolle maand was met veel gezellige momenten. Maar zonder stress? Gezond eten? Daar ging het bij mij wel een beetje mis. 

Voorzorgsmaatregelen in de salon 

Bij het voeren van een eigen bedrijf is ziek zijn vaak uit den boze. Het verantwoordingsgevoel richting personeel of klanten zorgt er niet voor dat je je beter voelt wanneer we geveld zijn door de griep. Hierdoor zijn we geneigd te lang door te gaan of juist weer te snel te beginnen. Omdat we in ons beroep dicht bij de mensen komen en de klanten vaak aanraken kunnen we ook sneller besmet worden. Maar deze wisselwerking is er natuurlijk ook naar onze klanten, ook wíj kunnen het virus juist sneller verspreiden. 

Tips in de salon

  • Geef duidelijk aan dat griep een contra-indicatie is voor behandelingen. Zo voorkom je (hopelijk) dat mensen met het influenza virus in je stoel plaatsnemen. 
  • Werk zo hygiënisch mogelijk! Denk aan de HAM-code en gebruik desnoods de hele behandeling een mondkapje en handschoenen.
  • Desinfecteer je handen voldoende en probeer zo min mogelijk aan je gezicht te zitten.
  • Ventileer de salon en werkruimte goed zodat er frisse lucht binnen komt in plaats van kunstmatige lucht vanuit een airco.
  • Maak je telefoon, afstandsbedieningen, deurklinken en toetsenborden regelmatig schoon met een goede desinfectie. 
  • Geef de salon een extra schoonmaakbeurt. Misschien heb je vanwege de griep ook veel uitvallers waardoor je hier de tijd voor hebt.
  • Geef anti-grieptips via social media om je klanten een hart onder de riem te steken. 
  • Bied thee aan met gember, citroen en honing. Of zet juist een waterkan neer met deze ingrediënten. Hét oude huishoudmiddeltje tegen verkoudheid en keelpijn. 
  • Het is altijd vervelend om ziek te zijn. Je wilt er zo snel mogelijk vanaf en weer terug aan het werk. Tref voorzorgsmaatregelen in de salon. Je wilt zelf natuurlijk niet besmet worden, maar ook zeker niet je klanten besmetten. 
  • Mocht je toch geveld zijn door de griep, heel veel beterschap. Rust goed uit zodat je hierna weer vol energie aan de slag kan. Mocht je meer tips hebben voor in de salon, laat gerust een reactie achter!
Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren