
Feminisering is een trend die de afgelopen eeuw steeds opnieuw met vlagen opkwam en weer ging liggen. Momenteel zitten we midden in een tijdperk dat feminisering een grote impact heeft op de maatschappij. Al sinds de #metoodiscussie die ontstond in 2017, en de daarop volgende Time’s Up movement die op 1 januari 2018 in het leven werd geroepen, is er een beweging gaande waar vrouwen in hun kracht worden gezet. Vrouwen zouden meer aan de top van het bedrijfsleven moeten staan, ze moeten hetzelfde verdienen als mannen voor eenzelfde baan, en vrouwen zouden niet onderdrukt mogen worden. Of dit nou om religie gaan, of om een seksuele verwachting.
Feminisering op de catwalk
Dat de trend feminisering ook in 2020 nog een grote rol speelt in de maatschappij, werd weer duidelijk tijden de recente fashionweek waar merken als Dior, Prada, Missoni en Alberta Ferretti het onderwerp feminisering centraal stelden. Elke beautytrend die te zien is in de markt ontstaat ergens, en de catwalk is hiervoor zeker interessant om in de gaten te houden.
Bij Dior lag het er nogal dik op: hun catwalk bestond uit diverse fluoriderende vrouwvriendelijke quotes, zoals “Feminine beauty is a ready-made”, “Consent” en “When women strike the world stops”.Missoni omschrijft hun eigen collectie als een verhaal van “feminine strength, empowerment and self-awareness”, enAlberta Ferretti heeft een collectie gemaakt van donkere kleuren in het thema feminisering. Miuccia Pradazei in een interview met vogue: ““We can be strong and feminine at the same time…women carry the weight now.”
Make-up trends als reactie op feminisering
Als gevolg van deze feminisering-trend gaan de make-up trends daarom twee kanten op. Enerzijds zien we veel natuurlijke make-up, zoals bij Missioni: de vrouw heeft namelijk een natuurlijke schoonheid, en deze natuurlijke look mag gezien worden. Deze natural beautylookhebben we de afgelopen jaren al meer gezien, en blijft dus nog even. Wat vooral nieuw is zijn de mannelijke accenten die worden aangebracht in make-up. De ogen trekken alle aandacht in de shows van deze merken.
Dior maakt bijvoorbeeld veel gebruik van een dikke under-eye-line, een donkere contour rondom het volledige oog en de jaren ’70 cat eye look met zwarte tinten. Alberta Ferretti doet dit iets minder dramatisch, maar focust wel op het krachtig maken van de ogen. Prada legt ook het accent op de ogen, maar dan niet met donkere contouren maar met strakke kleuren boven het ooglid.
Een ding is dus zeker voor het najaar van 2021: all eyes on the eyes.
Renske Mennen is trendwatcher van consumententrends, met een focus op appearance & lifestyle. Ze is de founder van haar eigen trendbureau Trend Agency Move, waarmee ze 24/7 onderzoek doet naar trends en ontwikkelingen. Renske schrijft maandelijks een trendcolumn voor beautyspot.nl. Ook verschijnt er elk seizoen een trendartikel in het magazine De Beauty Professional over trends en hun invloed ervan op de beautyindustrie. Wil je meer weten over Renske, lees dan hier wat ze allemaal doet, volg haar op Instagram, of neem een kijkje op haar website www.trendagencymove.com.
Reacties