Hoe bepaal je een visie voor je salon?

Ondernemerstips | 2293 keer bekeken
Hoe bepaal je een visie voor je salon?

Een aantal maanden geleden begon ik diep na te denken over deze vraag en dat heeft mij nogal bezig gehouden, moet ik toegeven. Wanneer je al jaren je salon draait dan is het een grote valkuil dat je op een gegeven moment ‘bedrijfsblind’ kunt worden. Wat is je onderscheidende kracht en hoe vertaal je dit naar een visie? Ik geef je in dit artikel een aantal tips om je op weg te helpen.


Bespreken

Dit jaar bestaat mijn salon en groothandel 10 jaar en ik ben er heel erg trots op dat we deze mijlpaal bereikt hebben. Ik vond het een goed moment om een nieuwe visie te bepalen, maar hoe pak je dat aan? Op een gegeven moment nam ik mijn visie onder de loep; past dit nog bij hoe ik vandaag de dag in het leven sta en bij de doelen die ik heb? Ik merkte dat dit een proces was dat uiteindelijk een aantal weken in beslag heeft genomen en ik had er zeker baat bij om dit te bespreken met mijn team en familie.


Waarom heb je een visie nodig?

Een visie geeft aan waar je als schoonheidsspecialiste voor wilt staan. Dit is niet alleen een gedachte dat je bij het starten van je salon formuleert. Een visie geeft je richting en je onderscheidt je ten opzichte van je collega’s. Je hebt passie voor je vak en dat wil je graag uitstralen. Je visie bepaalt ook hoe je te werk wilt gaan en wat je cliënten van je kunnen verwachten. Het geeft aan wat je in de toekomst wilt bereiken en is vaak inspirerend.


Het nut van een situatieschets en mindmapping

Het is belangrijk om een zogeheten situatieanalyse te doen. Verzamel gegevens over de markt en schrijf de sterke en zwakke punten op van je onderneming. Welke ontwikkelingen zijn er in het vakgebied en hoe kan ik hierop inspelen? Daarna begint de creativiteit! Mind mapping is een zeer handige manier om je ideeën op papier te zetten. Het heeft mij erg geholpen om alle gedachten over mijn vak op te schrijven. Een mind map is een soort diagram of boom die je zelf maakt, met in het midden het hoofdthema. Ik heb me bezig gehouden met wat ik belangrijk vind in mijn werk en vooral wat mijn cliënten op prijs stellen. Waarom bezoeken ze juist mijn salon en niet een andere collega in het dorp? Daarna schrijf je een aantal kernwoorden op waar je voor staat en waar je een goed gevoel bij krijgt. Ben je gespecialiseerd in huidverbetering of is vooral ontspanning en persoonlijke aandacht voor jou belangrijk? Noteer het allemaal, het hoeft ook niet in een dag af te zijn.  

Je zult merken dat je op de meest vreemde momenten meer ideeën krijgt en dit ga je samenvoegen tot één geheel. Pak hier vervolgens de kern uit en zodra je merkt dat je er heel enthousiast van wordt dan gaat je energie stromen en heb je de basis van je visie al neergezet.


Liefde

Ik kwam er door deze technieken achter wat ik echt belangrijk vindt in mijn werk en leven en dat is liefde. Zonder veel liefde en belangstelling voor mensen kun je dit beroep niet uitoefenen. Elke keer weer bekijk je de huid, hoor je de verhalen en leef je mee met de cliënt die in je stoel ligt. Met liefde, aandacht, goede producten en adviezen straalt haar huid en voelt zij zich herboren. En die aandacht voer ik graag door. Ik wil loyaal naar mijn klanten zijn en hun vertrouwen bewaken in mijn dagelijks handelen.

Ga er daarom eens rustig voor zitten en laat je creativiteit borrelen. Veel succes en bovenstaande tips helpen je vast een stukje op weg!

Dit artikel is geschreven Saskia de Valois, gepassioneerde schoonheidsspecialiste en directeur van De Valois Cosmetics BV

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (1)

Reageren
  • Bianca Gordebeke
    23.10.2014 - 11:52 uur | Bianca Gordebeke

    Ik heb bedrijfkunde gestudeert en toch heb ik hier heel veel interressante wetenswaardigheden uit kunnen halen. Dank jullie wel voor dit artikel xxx