Volg ons op

Search
Generic filters
Exact matches only

Het is een tijd van nieuwe modellen. Degenen die een bepaalde visie of een bepaald ander uiterlijk vertegenwoordigen, zijn de nieuwe voorbeelden. Minderheden worden gevierd, en het standaard schoonheidsideaal dat neerkomt op lang, slank, blond haar en een gladde huid is inmiddels ouderwets geworden. Wie zijn klant op een verfrissende manier wil blijven aanspreken zal met diversiteit moeten komen. Dit geldt zowel voor de modellen die ingezet worden in campagnes, als voor diversiteit op de werkvloer. Blijf je bij het ‘veilige’ gephotoshopte model, dan zullen klanten je zien als ouderwets en zeker niet als transparant.

De beauty van doofheid

Het is een trend om minderheden te vieren. Alles dat afwijkt van het ouderwetse schoonheidsideaal is de moeite waard om te eren. Het maakt niet uit of dit gaat om acné, diverse body shapes, of een handicap. Chella Man is een artiest en activist wie sieraden maakt om de schoonheid van doofheid te vieren. Sinds zijn vierde heeft hij een gehoorapparaat, en heeft hij altijd gestruggeld met het dragen van dit apparaat, omdat het niet als hemzelf aanvoelde. Hij kon zich er niet mee identificeren. Daarom heeft Man samen met het streetwear-merk Privacy Policy een nieuwe collectie flexibele oorsieraden ontwikkeld. Deze werken niet alleen gemakkelijk met hoortoestellen, maar accentueren deze ook nog eens doelbewust. Het is een nieuw beautyitem. Het gaat hier om “The Beauty of being Deaf”.

Diversiteit in haardracht

Rapper en actrice Cardi B kondigde onlangs aan dat ze mensen wil onderwijzen over het type haar van Afro-Latina’s met een nieuwe haircare lijn. Dit nieuws deelde ze onlangs in een post op Instagram. Ze schreef: “I think is time for people to educate themselves on nationality, race and ethnicity. Being Hispanic/Latina don’t make your hair long, don’t make your skin light or don’t make your face features slim.” Ze spreekt haar frustratie uit over dat mensen denken dat alle hispanics dezelfde haartextuur en -kleur hebben, terwijl hier duidelijk onderscheid in is. Met haar haircare lijn wil ze hier meer bewustheid over creëren.

We zijn nog lang niet klaar met het vieren van minderheden. Het streven is dat de minderheden de meerderheden worden, en dat er acceptatie komt in alle vormen van diversiteit. Zolang dit moment niet aangebroken is, zal de strijd om diversiteit en gelijkheid doorgaan.

Fotocredits: Juan Manuel Merino

 

Renske Mennen is trendwatcher, met een focus op appearance en lifestyle. Ze is de founder van trendbureau Trend Agency Move, waarmee ze onderzoek doet naar trends en ontwikkelingen op het gebied van lifestyle & design. Renske schrijft maandelijks een trendcolumn voor beautyspot.nl. Ook verschijnt er elk seizoen een trendartikel in het magazine De Beauty Professional over trends en hun invloed ervan op de beautyindustrie. Wil je meer weten over Renske, lees dan hier wat ze allemaal doet, volg haar op Instagram, of neem een kijkje op haar website www.trendagencymove.com.

0

Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Gerelateerde artikelen