Volg ons op

Search
Generic filters
Exact matches only

Als reactie op de moord op George Floyd door de witte politieofficier Derek Chauvin, is er wereldwijde support voor de Black Lives Matter-movement. Overal ter wereld gaan mensen de straat op om op te staan tegen racisme en politiegeweld.

De westerse beauty-industrie heeft eeuwenlang een schoonheidsideaal gehanteerd dat blanke mensen vertegenwoordigt. Ondanks dat hier de laatste jaren een langzame verschuiving in te zien was en steeds meer donker getinte modellen te zien waren in campagnes, blijft er gemiddeld toch meer blank te zien dan kleur. De moord op George Floyd heeft een wereldwijde beweging ingezet, en de beauty-industrie heeft nu de kans om zijn verantwoordelijkheid te nemen om te laten zien dat iedereen gelijk is aan elkaar.

De Beauty-industrie staat op

Merken als Neutrogena, Biossance en Deciem doneren ieder $100.000 aan Black Lives Matter en NAACP. Ook merken als Colourpop, La Roche-Posay en Marc Jacobs Beauty doneren geld en vragen om aandacht voor deze vreselijke gebeurtenis. Nog niet eerder stond de beauty-industrie zo gelijkgestemd en krachtig op tegen racisme in de beauty wereld.

TikTok trend dat racisme promoot

Nog niet zo lang geleden ontstond er een hype op het social media kanaal TikTok, waar racisme juist werd aangemoedigd. Het begon in India en het nummer “Why This Kolaveri Di”. Tijdens het eerste deel van het liedje maakten gebruikers hun huid met een digitale filter donker en keken zeverdrietig, hierna onthulden ze hun witte lichte huid en begonnen zij te lachen. Ondanks dat TikTik deze video’s verwijderde, kwamen er ook dagelijks nieuwe video’s bij.

Maar sinds het zinloze geweld op 25 mei staan mensen wereldwijd op. Consumenten vinden het belangrijk om zich te kunnen identificeren met een merk dat opkomt voor mensenrechten. Als merk is het dus belangrijk om te laten zien dat je weet wat er in de wereld speelt, en dat ook jij echt een verandering wilt maken. Dit kan met donaties, maar daden zijn minstens zo belangrijk. Laat zien dat je tegen racisme bent.

Foto: Kim Carpenter

 

Renske Mennen is trendwatcher, met een focus op appearance en lifestyle. Ze is de founder van trendbureau Trend Agency Move, waarmee ze 24/7 onderzoek doet naar trends en ontwikkelingen. Renske schrijft maandelijks een trendcolumn voor beautyspot.nl. Ook verschijnt er elk seizoen een trendartikel in het magazine De Beauty Professional over trends en hun invloed ervan op de beautyindustrie. Wil je meer weten over Renske, lees dan hier wat ze allemaal doet, volg haar op Instagram, of neem een kijkje op haar website www.trendagencymove.com.

 

0

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Gerelateerde artikelen