Volg ons op

Search
Generic filters
Exact matches only

Er is een nieuwe standaard onder de decemberkado’s: vanaf dit jaar zijn de voorwaarden dat beauty producten zowel duurzaam,  rijk aan voedingsstoffen, als anti toxisch zijn.

De oude wijsheden

Vroeger was er nog geen meetbare wetenschap zoals we die nu kennen. Maar vroeger was er wel wijsheid en een sterke verbinding met het gevoelsleven. Enkel door te ervaren hebben mensen vroeger ontdekt welke planten, zaden en mineralen goed zijn voor zowel onze voeding als schoonheidsrituelen. We realiseren ons nu dat we dat gevoel een beetje teveel zijn kwijtgeraakt. We leven in een masculine samenleving waarbij het gevoel naar de achtergrond is verdwenen, maar tegelijkertijd hebben we wel opnieuw behoefte naar de verbinding hiermee. Daarom gaan we terug naar een tijd waarvan we weten dat onze voorouders dit nog haarfijn konden, en kijken we de wijsheid van toen goed af.

Hawaii heeft een voedingsrijke bodem

Hawaii is een eiland dat een enorme diversiteit aan planten en specerijen heeft. Er zijn maar weinig plaatsen op de wereld waar de biodiversiteit zo groot is. Het is dus niet verwonderlijk dat precies nu diverse beauty bedrijven hun ogen hebben gericht op het herontdekken van krachtige natuurlijke ingrediënten, welke op dit eiland te vinden zijn. Chelsa Davis groeide op in Hawaii en sinds 2017 heeft ze de skin-care lijn AO Organics Hawaii op de markt gebracht. Ze wilde haar community op de hoogte stelen over de impact van oxybenzone, een typisch ingrediënt van de toxische zonnebrandcrèmes. Behalve dat het slecht is voor je huid, eindigt er ook nog eens 14000 ton zonnebrandcrème per jaar in het rif. Chelsa bracht onder andere de Liquid Reef-Safe Sunscreen op de markt, gemaakt van mineralen zoals Zinc oxide.

Franse bodem biedt organische beauty-ingrediënten

Voedende stoffen voor de huid groeien ook dichterbij huis. Het Amerikaanse duo Yetunde en Michael Beutler verbleven zes jaar geleden in de Provence in Frankrijk, waar ze voor het eerst leerden om planten om te zetten in etherische oliën. Hier ontstond hun liefde om een beauty merk op te richten dat compleet duurzaam en organisch is. Essènci is onlangs uitgebracht, dat volledig non toxisch, natuurlijk en 100% organisch is. Hun hoofdingrediënt komt uit Frankrijk, waaronder de Immortelle bloem. Deze wordt soms de ‘everlasting plant’ genoemd, omdat het kan groeien in droge en rotsachtige gebieden. Er word gezegd dat het een krachtige antioxidant is.

Het al eeuwenlang vereren van deze planten en bloemen heeft een reden, en de bruikbaarheid hiervan wordt nu opnieuw toegepast in westerse beauty-rituelen.

Renske Mennen is trendwatcher, met een focus op appearance en lifestyle. Ze is de founder van trendbureau Trend Agency Move, waarmee ze onderzoek doet naar trends en ontwikkelingen. Renske schrijft maandelijks een trendcolumn voor beautyspot.nl. Ook verschijnt er elk seizoen een trendartikel in het magazine De Beauty Professional over trends en hun invloed ervan op de beautyindustrie. Wil je meer weten over Renske, lees dan hier wat ze allemaal doet, volg haar op Instagram, of neem een kijkje op haar website www.trendagencymove.com.

0

Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Gerelateerde artikelen