Grote beloftes kunnen leiden tot betere ervaringen

Ondernemerstips | 2080 keer bekeken
Grote beloftes kunnen leiden tot betere ervaringen

Dit artikel is geschreven door Gerben de Jong van FYS Group


Een fles wijn van € 75,- smaakt beter dan een wijn van € 14,-. Zelfs als je deze verwisselt. De verkoopprijs verandert de manier waarop we tegen een product aankijken, een product ervaren. Twee zaken zijn hierbij van belang:

a. Gigantische beloftes leiden tot teleurstellingen. Als je het vertrouwen van je klant op de proef stelt door ongeloofwaardige beloften - en deze vervolgens niet waarmaakt - zal je klant het vertrouwen in je product opzeggen. Ze geniet er niet meer van, en wil het voorlopig ook niet meer.  

b. De reden dat we aarzelen om grote beloftes te doen is omdat we bang zijn deze niet te kunnen waarmaken. We zijn bang niet aan deze verwachting te kunnen voldoen. 

Als je een grote belofte doet, moet je harder werken om je hieraan te kunnen houden. Dus, lijkt het makkelijker om de lat wat minder hoog te leggen. En dus minder te beloven. Maar feit blijft: mensen hebben een betere ervaring als mensen een betere ervaring verwachten. Dus op het moment dat je terughoudend bent ten aanzien van je beloftes, ontneem je je klant (en dus ook jezelf) iets waardevols.

Een belofte hoeft geen grandioos statement te zijn, met of zonder kleine lettertjes. Het zit in iets subtiels als de muziek die je hoort wanneer je een restaurant binnenloopt, of het design van je website.
We gaan alleen in op een belofte als we denken dat iets meer oplevert dan dat het kost, en we vervolgens genoeg vertrouwen in je hebben. Als je marketing niet werkt, komt dit omdat je beloftes niet bruikbaar (groot genoeg) zijn, of omdat we niet geloven dat je belofte stand houdt.

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren